lördag 7 mars 2009

That´s my girl!

Svensk Golf:s senaste nummer ligger framför mig på köksbordet.

Härligt!

Mittemot mig sitter dottern och ska börja med engelska läxan.

Mindre härligt!

Uppgiften är att översätta fem sidor lärobokstext med rubriken ”The Growth of Modern Canada”.

- Kan jag få lite hjälp, undrar dottern.

- Självklart, säger jag utan att veta vad jag gett mig in på.

Det hela börjar bra, kan man tycka efter att ha sett alla avsnitt av Hem till midgård.

“The first Europeans to visit Canada were Scandinavian Vikings around the year 1000. According to Norse sagas, there leader, Leif Ericson, called the land Vinland (Vineland) because the found wild grapes there. In 1961, archaeologists discovered a Viking settlement at L’Anse aux Meadows in Newfoundland. But the Vinkings did not stay very long. Canada was probably just too far away.”

Med några vikingar inblandade kan det visserligen bli rätt blodigt men helt säkert ganska mycket action och underhållning:



Tyvärr lämnar vikingarna texten där och nu börjar värsta betongkepsföljetongen:

“In 1492 Colubus reached North America. Just five years later, King Henry VII of England hired an Italian navigator named John Cabot to sail to the New World. John Cabot and his son Sebastian Cabot reached Newfoundland and claimed the land for England. The waters off the coast of Canada were rich in fish, and European fishing fleets soon arrived.”

Och så här mal det på under fem sidor. Hindren i texten är fler än möjligheterna; årtalen duggar tätt, namn på okända gamla män (nej, inga kvinnor), namn (ofta franska) på floder och berg, helt otroligt ointressanta detaljerade fakta om alla möjliga och omöjliga strider…

Hur tänkte läroboksförfattaren när han målgruppsanpassade den här texten? Förmodligen var syftet att långdraget och smärtsamt plåga landets 15-åringar, och deras föräldrar, så att de aldrig någonsin blir intresserade av vare sig historia eller engelska.

Han lyckades i varje fall med att långdraget och smärtsamt plåga en 15-åring och en förälder.

Jag uppmanade dottern, trots att vi inte tagit oss igenom hela texten, att göra något bättre med sin tid; titta på ett avsnitt Vänner, läs en bok, chatta med några polare, stirra i taket…

Dagen efter gick dottern till cafeterian i skolan, frågade en snubbe där om han läst texten och om han kort kunde sammanfatta den vilket han kunde. Så var det problemet löst och läxförhöret fixat. Så vad lärde hon sig av det här: jo, problemlösning.

Det är min dotter det!

DirreVirreN

Inga kommentarer: