tisdag 24 mars 2009

Ta ingen skit!

För inte länge sedan alls var jag i ett meningsutbyte som slutade med att mannen jag meningsutbytte med summerade mina argument, överlägset och småflinande, med:

-Så kan man ju inte säga!

Jag funderade länge över den.

För det första: är jag utsatt för en härskarteknik? Berit Ås har funderat bra mycket längre än jag på det här med härskartekniker och menar att de kan vara en nyckel för kvinnor för att förstå vad som sker när de inte blir hörda på, när de förbises eller ignoreras. Det är således inte den enskilde som argumenterar dåligt eller inte får fram sitt budskap tillräckligt bra utan dessa tekniker används för att undertrycka grupper.

För det andra: vilken IQ har mannen i fråga? Att säga till någon att "så kan du ju inte säga" när vederbörande redan har sagt så innebär ju att det redan är sagt och således kan sägas varför den som säger att det inte kan sägas faktiskt borde inse att det är just denne som inte kan säga att "så kan du ju inte säga" till någon om något som tre sekunder tidigare sagts!

För det tredje och slutligen: hur mycket skit ska man ta? Oavsett det faktum att jag är kvinna, vilket jag är, och oavsett vilken åsikt jag har, vilket jag har - åsikter alltså, har jag rätt att yttra dessa och respekteras både för dem och den jag är.

Herregud - vi lever väl inte på 1800-talet!

Jag kommer att svara nästa person som får för sig att säga "så kan man ju inte säga" på samma sätt som Janne "Loffe" Carlsson säger till italienaren, med kommunikationsproblem, i filmen Göta kanal:




GirlPowerDirreN

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt rätt taktik, Dirren! Jag hade samma upplevelse igår, men med två äldre kvinnor. Tror dock jag fick en träffsäker replik för båda blev mållösa efter det. :-)

AP