måndag 16 mars 2009

Nej, jag kan inte säga Schibbolet!

Marjaneh Bakhtiari säger efter att hon släppt sin debutroman "Kalla det va fan du vill":

-Jag blev medveten om en hel industri som gick ut på att "prata om det mångkulturella".

Därefter skrev hon "Kan du säga Schibbolet?, vilken ska vara en satir i romanformat över den svenska integrationsdebatten.

Tja.

Marjaneh skriver rappt och roligt. Ord kombineras på, åtminstone för mig, nya sätt vilket känns fräscht kul och jag sitter mest och hoppas att jag kan komma ihåg de nya ordkombinationerna så att jag kan använda dem själv framöver.

Och det kommer jag ju inte att göra.

Komma ihåg alltså.

Budskapet i boken känns emellertid lite bräckligt, lite sådär, lite finns-det-någon-tanke-här-egentligen?

Att det är svårt för folk i allmänhet att veta vilken termnologi som är politiskt korrekt när man talar om invandrare - den kände vi nog nästan alla till. Jag har själv ingen aning vilka termer som socialstyrelsen godkänt - eller vem det nu är som bestämmer vilka ord vi får använda utan att säga fel.

Att det kulturkrockar både här och där - den kände vi nog också nästan alla till. Fast å andra sidan kulturkrockar det ju hela tiden mellan alla möjliga kulturer; skolvärlden och omvärlden; mansgrisar och feminister; hundägare och kattägare...

Så vad är grejen?

Betyg: Tre slarvigt uttalade Schibbolet som mest låter som tjibålätt (vilket naturligtvis inte är rätt fonetiskt utan mest fån-etiskt). Läs boken om du tycker att det är ok med underhållning utan bärande story.

BokDirreN

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt överens. Men sen har vi en chef som bloggar óckså!
Aj