söndag 1 mars 2009

Lisbeth tar kål på män som hatar kvinnor

Filmen "Män som hatar kvinnor" ser man inte på fastande mage. Dels är den 2,32 lång, dels är den riktigt rå och grym vilket gör att aptiten sänks till bottennivå. Se till att äta före är som vanligt rådet.

Att avslöja handlingen är tämligen onödigt. Många har läst boken. De relevanta delarna ur boken är med, sidoberättelser har fått stryka på foten.

Boken var spännande och de råa inslagen var detaljerat beskrivna. De blir ännu värre på film, eller kanske på grund av att jag har minnen kvar av boken. Bok och film kompletterar helt enkelt varandra.

Därför kan jag inte ge mig in på klassikern att värdera huruvida boken eller filmen var bäst. De är bra båda två. På sina olika sätt. Och tillsammans.

Betyg: fyra power puff pinglor av fem möjliga. Män som hatar kvinnor har satt sina sista potatisar när de möter girl-power Lisbeth!

FilmDirreN

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow, den här filmen får jag inte missa helt enkelt! Jag ska försöka att inte ha några förutfattade meningar när jag ser filmen, men det blir svårt med tanke på att boken är så grymt bra!

AnnaPanna