söndag 8 mars 2009

Less is more

På 70-talet, när jag var liten, var Melodifestivalen årets stora TV-händelse. Nu hör det till saken att på den tiden hade vi bara två kanaler och sändningstiden var begränsad till några timmar varje dag.

Men ändå.

Inför Melodifestivalen laddade man. Med hempoppade pop-corn, som gjorde att det osade bränt smör i hela huset en vecka efter, en 25 cl glasflaska coca-cola och kvällstidningens Melodifestival-uppslag där jag själv kunde fylla i de poäng låtarna fick av respektive orts jury.

En halvtimme före sändning tog jag med mig mitt "på-den-tiden-Melodifestival-kit" och gick ut i vardagsrummet för att försäkra mig om bästa platsen framför TV:n. En kvart senare kom lillebrosan så att vi hann slåss en liten stund om bästa platsen innan det var dags för årets stora TV event.

Nuförtiden är Melodifestivalen en utdragen långkörare. Det är helt omöjligt att hålla reda på alla ställen där delfinalerna ska genomföras. Det är helt omöjligt att orka lyssna på alla halvdåliga bidrag. Det är helt omöjligt att hålla sig vaken mellan alla obegripliga röstningar; vanliga röstningar, internationella juryns röstning och delfinalsröstningar inom delfinalen...

Nästa lördag är det "den riktiga svenska Melodifestivalen". Trots att jag känner mig mer än nöjd med Melodifestivaltittandet ska jag, tillsammans med mina hönspolare, titta på evenemanget i bästa 70-tals anda.

Inte för att det är någon större mening nu när det enda bidrag som skulle ha en chans i Moscow åkt ut.

Men ändå.

Det var helt enkelt bättre förr.

Så till dig Christer Björkman har jag bara en sak att säga: Less is more.

MelodifestivalDirreN

En original-flerfärgad Christer Björkman är bättre än fyra kopie-enfärgade Christer Björkman.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gick det igår då undrar Anna som struntade helt i spektaklet igår och ägnade mig istället åt vänner och god mat & dryck.

DirreVirren mitt söndagsarbetet sa...

Otroligt men sant nog åkte Lili & Susie ut ;)

Anonym sa...

Nu när tanterna och Amy har åkt ut får vi nöja oss med pizza och vin. Till efterätt serveras fruktsallad med hemgjord vit chokladsås á la Chickenbabe. Väl mött, vilka vi nu blir!

DirreVirren sa...

Bra idé Chickenbabe - det finns alltid en anledning att äta; antingen för att fira eller annars för att trösta sig :)