tisdag 3 februari 2009

Vad har du för problem?

"Köp en festis och ett paket kakor. Har nationellt prov imorgon."

Mess från dottern.

Bra, tänker jag, hon har förstått konceptet. Mätt och belåten presterar man alltid som bäst.

Väl hemma, fullastad med festisar och kakpaket, frågar jag dottern i vilket ämne de ska ha nationellt prov. Svenska, får jag till svar.

- Ok, och då får ni ha med er fika, fortsätter jag. Låter som det kommer att bli ett långt pass.

- Ja, passet är 160 minuter - vi ska skriva uppsats. Vi ska ha med oss pennor och sudd, papper finns där, och så får vi ha med fika - det är bra, svarar dottern.

Uppsats!

Penna, papper och sudd?

Hon driver med mig är min första tanke. Mina barn brukar driva med mig - de tycker att det är hysteriskt kul när jag går på påhittade rövarhistorier. Men den här lätta ska hon inte lyckas med.

- Tror du jag går på den lätta, säger jag således. Klart ni inte har penna och papper när ni skriver uppsats - klart ni har dator. Kan du överhuvudtaget skriva en längre text utan dator, det kan i varje fall inte jag. Och, seriöst, vad ska ni med "skriva-på-papper"-kunskapen till. Det lär ingen framtida arbetsgivare efterfråga.

Hon ser surare och surare ut vartefter jag babblar på och får den där väl- och ökända "vad-har-du-för-problem"-blicken (och självklart kan jag inte här redogöra för vad jag har för problem, så mycket utrymme finns inte på bloggen - knappast ens på hela internet).

Nejdå, dottern far inte med påhittade rövarhistorier - de ska skriva uppsats på papper, med penna och sudd.

De kommer således inte, att på ett modernt och effektivt sätt, kunna flytta meningar och stycken, ändra ordval och ordföljd eller något annat som enkelt gör texten läsbar, läslig och läsvärd - vilket man ändå får hoppas var grundsyftet med hela övningen. Nej, istället kommer de att ägna tid till att sudda en jädra massa.

Det verkar vara fler än jag som har problem!

DirreN

2 kommentarer:

Fröken A sa...

Konstigt! Låter som rena stenåldern! Eller har läraren inte kommit in i data-åldern än? Å andra sidan låter fika med kakor som en revolution. Det fick man inte ha med sig på min tid!

Anonym sa...

Ja, det blev ju lite som ett steg framåt och ett bakåt, eller hur. Min bild är att det finns alla slags lärare; både de som är med i det digitala samhället, de som inte är men försöker och slutligen en liten grupp som inte är och inte heller vill. Vad som är lite läskigt är ju ändå att skolan borde vara med längst fram i utvecklingen för att kunna rusta eleverna att möta framtiden.
Men dottern är hursomhelst nöjd - förtäring framför allt. Samma motto som modern =)
DirreVirreN