lördag 14 februari 2009

Mellan zombie-George och kylskåps-Carl Jan

Fredagkväll.

Let´s Dance.

Helt ok underhållning - så länge det pågår någon slags dans. Problemet är pausen mellan dansandet och rösningen. Den är dödligt tråkig och jag somnar blixtsnabbt och sover mig alltid genom utröstningen. Pausarna mellan själva dansandet går bättre - då lyckas jag lätt hålla mig vaken.

I pausen mellan zombie-George och kylskåps-Carl Jans dansande, vilka kvällen till ära var på temat fredag den 13:onde, ringde det. Dottern svarade. Det var till mig. Klockan 21.00 en fredagkväll?! Spännande...

- Hej, jag heter Maria Någontingohörbart och ringer från Smart Safety - cykelförsäkringar.

- Hej, svarar jag.

- Du köpte en ny cykel hösten 2005 och försäkrade den samtidigt. Nu har försäkringen gått ut och jag undrar om du ska fortsätta att ha den försäkrad?

Hum, tänker jag. Nog kommer jag ihåg att jag köpte en cykel allt. Sensommaren 2005 bröt jag foten. Efter att äntligen blivit av med gipset, som foten varit förpackad i under 6 veckor, blev jag rätt förvånad när jag märkte att jag faktiskt inte kunde gå på den visserligen friskförklarade men tillika odugliga foten. Tog därför mina kryckor och hoppade iväg till närmaste cykelförsäljare och köpte mig en ny cykel. Hur skulle jag annars komma till jobbet innan det var dags att gå hem igen?

Bråttom som jag hade köpte jag alla tillbehör som cykelförsäljaren ansåg att jag behövde. En cykelförsäkring till exempel.

- Nej, svara jag, jag vill inte förnya försäkringen. Vilket faktiskt Smart Saftey borde begripa vid det här laget. De har under de senaste tre åren regelbundet skickat ut påminnelsefakturor. Med tanke på portokostnaderna för påminnelserna borde de faktiskt inte ha gjort någon förtjänst på min försäkring överhuvudtaget.

- Men tänk om du får cykeln stulen då, fortsätter den snabbpratande och ivriga cykelförsäkringsförsäljerskan.

- Allvarligt, svarar jag, jag tycker att det är riktig trist för dig att behöva jobba så här sent en fredagkväll när alla andra sitter och glor på Let´s Dance.

Maria Någontingohörbart skrattar.

- Och otur - jag skulle såklart vilja göra livet lättare för dig genom att köpa den där cykelförsäkringen, fortsätter jag, men jag varken vill eller behöver ha den.

- Ok, säger Maria Någontingohörbart glatt, hej då!

Det kan inte vara lätt att sälja cykelförsäkringar. Det kan inte vara lätt att vara telefonförsäljare. Särskilt inte fredag den 13:onde.

Fredag-den-13:onde-DirreN

2 kommentarer:

Götilda sa...

Alltså, jag börjar faktiskt tvivla på Let´s dance och då har det gått långt. Vitsen är ju liksom att dom lär sig dansa, men det gör dom inte. Högberg var lyteskomik, likaså Scott och Carl-Jan. Det är inte underhållning.
Jag är dessutom tveksam till tre påsar Djungelvrål. Trist va! Däremot verkar Renzog klok, kan jag låna boken?
Götilda

StadshusDirren sa...

Ja, nu börjar ju jag tvivla på dig...tveksam till Djungelvrål - seriöst ;)Överens är vi om Rentzhog - klart du ska läsa boken.