söndag 22 februari 2009

Hur har du lärt?

- Hur har du lärt dig det du behöver kunna? frågar jag dottern under bilfärden på väg till stallet.

Jag känner hur hon tittar på mig, men jag väljer att inte möta hennes blick av två anledningar; dels behöver mina ögon vara på vägen då jag inte är en skrytsamt god bilförare, dels fruktar jag att hon har den där "vad-har-du-för-problem-blicken".

- Vad menar du? frågar hon stillsamt tillbaka.

- Alltså, det du behöver kunna för att klara dig, var och hur har du lärt dig det? fortsätter jag fortfarande med en fast blick på körbanan.

Hon funderar och säger efter ett tag:

- Ja, rida har jag förstås lärt mig i stallet, börjar hon logiskt med tanke på vart vi är på väg. Engelska har jag mest lärt mig genom att titta på engelsktalande serier på tv och genom att läsa bloggar på engelska. Photoshop har jag lärt mig genom att prova mig fram, vilket nästan alltid funkar. Behöver jag veta mer om något i Photoshop kan jag googla, men för det mesta testar jag tills det funkar.

Dottern har haft mycket nytta av sina Photoshopkunskaper i skolarbetet och då särskilt när hon ritat skisser. Det går blixtsnabbt för henne både att rita dem och justera dem. En lärare frågade om hon "snott" en inlämnad skiss på internet. Dottern hade bara tittat frågande på vederbörande och förklarat att det skulle ta bra mycket längre tid att försöka hitta det hon ville ha illustrerat än att illustrera själv. Den läraren kan kanske inte Photoshop, även om det nu verkar både otroligt och långsökt ;)

- Photoshop skulle du väl kunna lära dig i skolan också, fortsätter jag.

Nu ser jag att dottern tittar på mig igen och nu misstänker jag verkligen "vad-har-du-för-problem-blicken" även om det främst inte är anledningen till att jag måste tvärglo i backspegeln.

- Nää, svarar dottern. Då ska man lära sig det läraren tycker att man behöver på det viset och i den ordningen som läraren anser är rätt. Jag lär mig bäst genom att testa mig fram för då kommer jag bättre ihåg vad jag gjort, svarar dottern som om det var fullständigt självklart.

Den som frågar får svar!

DirreVirreN

1 kommentar:

Götilda sa...

Den hemska sanningen är att barnen lär sig trots, inte tack vare, skolan.
Vad minns du själv att du lärde dig?
Götilda