lördag 7 februari 2009

Från full galopp till stilla skritt

Föreningslivet kräver som sagt var arbete.

Efter ett pass som prao-bartender på ölklubben har jag nu anmält mig som aktivist i klubben, vilket alltså innebär att jag kommer att arbeta som frivilligbartender någon gång i månaden.

Prao och prao förresten - här var det bara att kasta sig in i verksamheten. Klubben hann inte mycket mer än att låsa upp dörren så välde medlemmarna in - de var överallt och de var många. Jag hällde upp öl från fat, letade ölsorter på flaska i kylskåpet, sålde ölkorv, skrev ut medlemskort, hällde upp jordnötter och tog betalt i ett galopperande tempo.

Rivstart är ordet - hur kul som helst. Min handledare hade nog fått insidertips eftersom han uppmanade mig och min kompis att ta matraster regelbundet, vilket helt klart bättrar på humöret. Efter en hel kvälls bartenderarbete var jag emellertid trött och sussade sött i några timmar tills det var dags igen.

För pass två i föreningsarbete.

Dotterns ridförening driver en cafeteria i ridhuset. Där ska man också servera. Kaffe, dricka, godis och lite annat smått och gott. Frivillighetsgraden är väsentligt mycket lägre än i ölklubben - här blir man tilldelad en tid och vi hade turen att få ett pass från klockan 12.00. Eftermiddagen i ridhuset var däremot mer som en stilla skritt - eller typ nästan halt, som dottern uttryckte det.

Vilket inte gjorde något alls. Det var ganska behagligt att ta det lungt och sitta och titta på hästarna när de travade runt. Dagskassans resultat var emellertid i hög utsträckning vår förtjänst då vi gjorde en del tunga godis och fikainköp.

Från full galopp till en still skritt i föreningsarbete helt enkelt!

FöreningsDirreN

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
har bara fått positiva recensioner av en professionell insats i baren! Ni kom direkt in i hetluften berättade maken. Kul!
För min del har helgen varit helt inriktad på rött vin. Det smakade utmärkt. Tyvärr lite för mycket utspätt med regnvatten.
Götilda