måndag 16 februari 2009

Det är mitt fel

Den 23 september 2008 inföll Overshoot day, det vill säga den dag då vi förbrukat det som borde varit jordens totala årskvot för förbrukning av naturtillgångar. Den här dagen kallas för "Den ekologiska skuldens dag" och infaller allt tidigare för varje år; 2007 var det den 6 oktober, 2006 den 9 oktober, 1995 den 21 november och 1987 den 19 december.

Smarta bloggläsare förstår ju nu att snart kommer Overshoot day att inträffa innan året ens hunnit börja. Och då kan domedagsprofeter med grundläggande mattekunskaper räkna ut ungefär när jorden ska gå under genom att ställa upp en andragradsekvation.

Skämt å sido - det här är inget att skämta om. Den här kunskapen och insikten är något för mig, som helt klart överkonsumerar och bidrar till detta elände, att ta åt mig av.

För så mycket förstår jag att det är mitt fel att Overshoot day infaller allt tidigare på året.

Jag är en av de få människor på jorden som har så mycket resurser att jag kan överkonsumera och således bidra till bland annat den globala uppvärmingen.

I lokala morgontidningen läste jag nyligen att ungefär 2,5 % av jordens befolkning ägnar sig åt charterflygningar. Helt för nöjes skull - åka massor av mil i flygplan för att sola fläsket och smörja kråset. Trots att det är så få som flyger står transportmedlet för ungefär 3,5 % av växthuseffekten. Jag har två, bara för nöjets skull, flygplansåkningar inplanerade i år.

Tänk om alla skulle åka flygplan lika ofta som jag! Alla domedagsprofeter som har läst matte C kan med hjälp av dessa fakta och siffror från the gapminder ställa upp en tredjegradsekvation för att nu enkelt räkna ut exakt vilken dag det hela tar slut.

Inte nog med det - jag spelar golf också. Trots att jag förstår att övergödning och gräsklippning är ett miljöproblem har jag förlängt mitt medlemskap i golfklubben att gälla även säsong 2009.

Som löken på laxen måste jag erkänna att jag äter kött. För varje kilo producerat kött skapas växthusgaser motsvarande 36,4 kilo koldioxid. Därutöver släpps stora mängder gödningsmedel ut samtidigt som stora mängde energi krävs. Totalt motsvarar det utsläppen från 25 mils bilåkning och 20 dagars oavbrutet användande av en 100-wattslampa.

Helt klart är att jag har både kunskap och förståelse för varför Overshoot day närmar sig med stormsteg; jag vet att jag är en av dem som ställer till problemet och jag vet vilka problemen är.

Ändå gör jag inget åt det. Det är visst oöverkomligt långt mellan insikt och handling.

ProblemDirreN

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Vi kanske skulle ta ett gemensamt grepp och förändra lite? Man blir ju helt rädd när man läser statistiken :O. Kram