lördag 10 januari 2009

När jag blir stor

Blondinbella har varit samtalsämnet ett par gånger under den senaste veckan.

Jag har förstått att många har åsikter om Blondinbella.

En bloggkompis hoppas att det ska gå bra för henne framöver, trots att hon fläker ut sitt ytliga liv i cyberspace. En 15-åring konstaterar, i samband med gymnasievalsfunderingarna, att Blondinbellas tillvaro verkar angenäm. Skulle kunna vara ett sysselsättningsalternativ för 15-åringen också framöver - tänk att bara få shoppa om dagarna och blogga lite. 15-åringen inser att det inte är realistiskt!

Blondinbella verkar emellertid klara sig riktigt realistiskt bra. Trots att hon ännu inte fyllt 20 år driver hon företaget och bloggen Blondinbella AB vars annonsintäkter värderas till fem miljoner kronor per år. Hon berättar för Aftonbladets reporter att hon inte vill tala om hur mycket hon tar ut i månadslön men att hon varje månad lägger 10 000 kronor på shopping.

Kanske är det så att bloggare är ett nytt yrke och inte bara något temporärt litet påhitt.

I början av 2000 pluggade jag. En kompis till mig frågade mig vad jag läste.

-Informationsdesign, sa jag.

Min kompis fnyste lite och kommenterade:

- Informationsdesign - det är ju ett påhittat ord.

- Ja, svarade jag. Det är det - precis som alla andra ord.

Allt är påhittat och känns just som påhitt när det är nytt. När det har varit med ett tag då känns det som vanligt och seriöst - alltså inte alls som påhitt.

Så när jag blir stor kanske jag också ska bli bloggare. Och Blondinbella behöver vi inte oroa oss för. Är man så smart att man kan tjäna miljoner på ett litet påhitt då klarar man sig alltid.

BloggDirreN

På bilden ser ni en hjärna. Tänk om jag kunde tjäna miljoner på alla påhitt som snurrar runt i min hjärna. Vad bra det vore.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om det är för att hon är smart hon tjänar pengar.....ja, jag är inte så säker. Och jag känner mig verkligen inte bekväm med en del av hennes åsikter. Har kollat in hennes blogg ett fåtal gånger. Den gör mig bara beklämd.

Anne-Li

Fröken Isakson sa...

Du och jag....superbloggare. Det vore väl nåt. Få hyra ett rum på munktell ;). Kram

DirreVirren sa...

Anne-Li: Nej, hon är ju muffare och jag kan inte heller påstå att jag sympatiserar med muffar-åsikter varesig i allmänhet eller i synnerhet. Men ändå. Kul se dig på bloggen förresten. Kram.
Fröken Isakson: Du och jag Isakson <3 Funkar 21-22 mars med "sötnos-skrikapans" farmor?

Anonym sa...

Jag har koll på Stadshuset där allting händer - både på bloggen och in real life. Och, du Dirren - du borde skriva en bok! Dina skriverier på bloggen ger mig många glada skratt.
A-Liiiiiiiiii

Anonym sa...

Apropå första kommentaren: Surt sa räven om rönnbären...