torsdag 29 januari 2009

Kjempebra!

Norska Anne B. Ragde har skrivit en triologi om familjen Neshovs öden och äventyr. Det hela börjar med "Berlinerpopplarna" och följs upp av "Eremitkräftorna".

Båda böckerna är välskrivna. De är mest roliga men även lite sorliga. Berlinerpopplarna börjar inte bra alls - känslig som jag är undrar jag allvarligt varför jag valt att läsa den. Snabbt nog kommer Erlend in i boken och piggar upp det hela avsevärt. Bröderna Neshov är varandra så olika man kan vara och den krock som uppstår när de träffas igenom efter nästan 20 år är klart underhållande.

Eremitkräftorna är precis vad den utger sig för att vara: uppföljare till Berlinerpopplarna och slutar på ett sätt som gör att jag känner att jag bara måste läsa sista delen "Vila på gröna ängar" - läsandet av den får emellertid vänta till pocketversionen behagar komma ut.

Betyg: Berlinerpopplarna är riktigt bra och får fyra flaskor Bollingerchampagne av fem möjliga. Ett minus för bokomslaget - Berlinerpopplarna ser ut att vara värsta "norska-fjord-idyll-boken", när den egenligen utspelar sig på en rejält förfallen gård. Skärp er bokomslagslayoutare!

Eremitkräftorna lyckas inte bubbla till sig lika många flaskor. Betyget blir tre flaskor av ovan sort - men kom ihåg att det ändå är riktig champagne vi snackar om och inget mosserande vitt vin.

BokDirreN

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, det blev väldigt ljust, men bilden var superelegant. Vem är denna vackra kvinna? Känner jag henne? Vilken bok ska jag läsa för att få surra på lokal?
Götilda (som har tillfällig ordförstoppning)

Anonym sa...

He he - nog känner du igen mig allt ;) Allt om BookBabes hittar du på http://bookbabes.blogg.se/bookbabes/index.html
Nästa bok ska vara en läskig svensk skräckroman "Låt den rätte komma in".
DirreVirreN

Anonym sa...

Oj, sidan såg annorlunda ut, blev orolig att den var nedlagd eller kapad totalt så jag inte skulle kunna läsa dina underfundiga och galna kommentarer

Anonym sa...

Snart dyker det upp en rykande färsk recension av "Vila på gröna ängar" på Bookbabes blogg - antingen får du hålla för ögonen eller läsa och glömma recensionen ligga fort. Det sistnämnda borde väl inte vara några problem för dig? ;-)

AP