onsdag 7 januari 2009

Hur får jag mat?


16 veckor lov. Har svenska skolbarn. Från skolan. Som alltså har som uppgift att förbereda barnen, och så småningom ungdomarna, för livet. Med 16 veckor lov. Den begriper inte jag.

Imorgon avslutar mina barn hursomhelst ännu en av alla dessa lovveckor. Ja, egentligen börjar vårterminen idag. Som vanligt, kan jag säga efter 10 års erfarenhet som förälder till skolbarn, slog en ”studiedag” ner som en blixt från en klar himmel några dagar innan höstterminen skulle avslutas.

Alltså börjar mina barns vårtermin inofficiellt imorgon och officiellt idag. Om syftet med det här dribblandet med officiella och inofficiella terminstider är att ge föräldrar psykbryt har skolan lyckats. Efter att man just pusslat ihop nästan tre veckors julledighet läggs ännu en ”pusseldag” att trixa ihop med släkt och vänner för att ordna barnomsorg. Trixandet kommer av att jag och barnens far tillsammans endast lyckas skramla ihop 12 veckor ledighet. Och ska det bli 12 veckor ledigt för barnen, tillsammans med föräldrar, kan inte föräldrarna vara lediga tillsammans.

Men trix-tiden är förbi för mig. Jag har tonåringar. De klarar sig själva. De tycker till och med att det är bättre att jag är på jobbet än hemma och ”tjatar” på dem. Ändå tills de blir hungriga. Första samtalet kom klockan 10.05.

- Och vad hade du tänkt att jag skulle äta till frukost? Arg dotter undrar.

- Spana i frysen efter bröd och i kylen efter youghurt eller gå och handla, svarade jag. Hon morrade argt till svar.

Nästa samtal kom 11.35. Det var sonen.

- Hur får jag mat?

- Värm färdig risgrynsgröt eller micra en matlåda, svarade jag. Jaha, säger han och låter lite förvånad.

Det är ju inte det att de inte kan fixa sig något att äta. Om inte annat hittar de till McDonalds. De är bara vana att, som fågelungar, sitta och vänta på att bli serverade.

Av mig förstås – jag vet.

Men kanske är det inte så konstigt att man ibland funderar på hur 90-talisternas verklighetsuppfattning ser ut då de är uppväxta med att arbetsåret omfattar 36 veckor och att maten alltid står på bordet.

DirreN

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips; inför en matlagningsdag för var och en så bidrar alla till middán - även du, kära Dirre! :-)

AP

Anonym sa...

Tack för tipset kära AnnaPanna. Men jag tror inte övriga familjen vill att jag ska vara så ofta vid spisen ;)
Har du lämnat tips till Reinfelt också om hur barnen kan anpassas bättre till verkligheten genom mer skolarbete och mindre ledighet? Typ ge dem 10 veckor lov istället så har de ändå 5 veckor mer än en vanlig svensk arbetare.
Undrar DirreVirreN

Anonym sa...

Barn ska tidigt lära sig livets hårda skola menar du? :-)

Din idé om att skriva till herr Reinfelt är inte så tokig, den tål att tänkas på...:-)

Bästa AnnaPanna :-)

Anonym sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Förstår inte att den svenska familjen överhuvudtaget fungerar, antingen ska föräldrar aldrig ha semester tillsammans eller så ska barnen från 10 års ålder driva på stan eller framför dataskärmen. Det kanske kunde vara något för kristdemokraterna att engagera sig i "mindre lov och mer tid för kunskap i skolan!".
Vi skriver ett brev tillsammans, men det kanske är Björklund som ska ha det, med kopia till Baylan.
Götilda