lördag 3 januari 2009

Flashback 1985

Läge att börja promenera igen. Kan inte sätta mig utan att först dra ner gylfen. Tog därför en snöväderspromenaden.

Uppmärksamma bloggläsare undrar nu: i vadå? Lite letande i diverse garderober fixade fram ett par av dotterns avlagda vinterstövlar. De är avlagda för att de är för små för henne. De är för små för mig också.

Jag gick min 1 timmes promenad med stövlar som stramade både på längden och bredden, men saknade nog ändå mest mina skidglasögon då det snöade ganska rejält.

Snöandet, stramandet och saknaden av skidglasögon - plötsligt kastades jag 24 år tillbaka i tiden och till min första slalomupplevelse.

Jag pluggade franska i sydfrankrike. Flera av kurskamraterna skulle åka på en skidvecka till Vars i franska alperna. Jag skulle inte med - jag kunde ju inte åka skidor. HusKicki, som bodde i samma familj som jag, skulle emellertid med och hade bokat in sig och hyrt utrustning. Natten innan avresan blev hon sjuk.

Och sålde sin resa med förbokad och redan i bussen-lastad-utrustning till mig. HusKicki var 10 centimeter kortare och 10 kilo lättare än jag. Dessutom hade hon minst ett nummer mindre fötter än jag.

Det stramade lite om mina pjäxinlåstafötter den veckan. Så pass mycket att jag tappade en stortånagel strax efter hemkomsten från skidveckan. Men vad gjorde det: jag lärde mig i varje fall att åka skidor.

Så kan för små stövlar göra att jag slipper dra ner gylfen varje gång jag ska sätta mig ner är det helt klart värt lite stramande fötter.

FlashbackDirreN

På bilden ser ni en sur skidåkare som tjurigt sitter och solar en hel dag, då hon dagen innan i tät dimma åkt av en transportled. Den tjuriga skidåkaren inbillade sig att när hon åkte av leden hamnade hon på en bergsavsats ungefär lika brant som bergsavsatserna i filmen Cliffhanger. Efter den nära döden upplevelsen är i varje fall den tjuriga skidåkaren klok nog att inte sola snoken :)

2 kommentarer:

Götilda sa...

Du skulle ha väntat med promenaden till idag!
Har en bra bok till utlåning!
Götilda

BokDirren sa...

Jag promenerade idag också. I minus 14 grader. Tufft! Har också, åtminstone, en bra bok för utlåning; Berlinerpopplarna. Kan tyvärr inte avslöja ett par hysteriskt roliga sekvenser ur den då vi ska bokcirkla om den senare i januari.
Läser just nu Lena Sundström "Känns det fint att finna en dag till?". Tror du skulle gilla den med.
Imorgon kanske Ugglas bok kommer.
Det vore bra!