söndag 18 januari 2009

Bokhelgen som försvann

Hade sett fram emot att plöja igenom ett gäng böcker i helgen. Alla förutsättningar fanns där.

Man och son skulle åka på pingistävling 05.30 lördagmorgon. Endast mannen skulle komma tillbaka - sent som bara den lördag kväll. Sonen skulle övernatta med laget för att åka vidare på träningsläger påföljande dag.

Dottern hade planer hit och dit - gör som du vill - bara du veckostädar enligt betald överenskommelse, sa jag.

Lördagmorgon. Vaknar 9.30 av ett mess. Före detta grannen tycker att vi behöver röra på fläsken, tillsammans. En timme senare promenerar vi vår vanliga runda. Åter hemma. Mat och dusch. Tar en titt in i tvättstugen.

Big mistake!

Där är ett Mount-Everest-berg av smutstvätt, det hänger ren tvätt på tork överallt och torktumlaren är full av ren osorterad tvätt, liksom strykbrädan. Börjar tvätta. Börjar sortera. Börjar stryka.

Pust. Hur kan fyra vanliga människor skita ner så mycket kläder på bara en knapp vecka. Obegripligt. Miljoner timmar senare tittar jag utmattad i kylskåpet. Tomt! Går och handlar kvällsmat. Lagar kvällsmat. Äter. Halvsover i soffan till körslaget. Hoppas på bättre söndagsboktider.

Vaknar söndag 09.00 av mannens väckarklocka. Är han galen? Ja, han är galen - ska till "sin" sjö och bygga brygga - bra att göra när det är is. Kylskåpet är fortfarande tomt. Sonen behöver matlåda till måndagen då det brunnit i skolan och sonen är ledig. Jag är hungrig. Åker och veckohandlar.

Orkar inte tvätta håret så jag behåller min stickade mössa med resårkant på. Måste läsa innehållsdeklarationer på allt. Allergiker i familjen. Innehållsdeklarationer har teckengrad 2. Lyckligtvis har jag tagit med egna läsglasögon, vilket gör att jag åtminstone slipper förnedra mig med att låna ett par av affärens att-köpa-läsglasögon. Det hade i sådana fall inneburit att jag gått omkring med ett par glasögon som haft en klisterlapp med texten +1,5 på ena glaset och en prislapp dinglandes mellan ögonen. Jag ser nog ganska kul ut ändå när jag håller på och sliter av och på mig glasögonen, som hela tiden fastnar i min stickade mössa med resårskant. Det är till att göra det svårt för sig.

Kommer hem. Lagar mat. Lagar måndagsmatlåda till sonen. Hämtar sonen från träningsläger. Äter. Klockan blir 17.00. Läser några fjuttiga sidor och sover därefter sött.

Det blev inte mycket läsa av den bokhelgen. Bättre lycka nästa bokhelg.


BokmalsDirreN

Inga kommentarer: