onsdag 17 december 2008

Tagga upp dig på stadshuset

Idag har jag nästan lärt mig något nytt!

Tagg är visst ett begrepp i mobilvärlden. Det är en symbol som likt en streckkod innehåller information. Till skillnad från streckkoden är den enkel att läsa för kameror som finns i mobiltelefoner.

Och? undrar du.

Det undrar egentligen jag också men kan utläsa av aftonbladet. se följande:
"De fungerar som länkar mellan den vanliga världen och den digitala. Du kan tex automatiskt surfa in på en sajt på mobilt internet att titta på en filmtrailer."

Du kan alltså göra en tagg av exempelvis din blogg - det gör du på http://www.beetagg.se/. Sen kan du trycka taggen på alla din tröjor (!), gå ut på stan och låta din tagg bli mobilkamerafotad och sedan får du jääätttemånga besökare på din blogg. På något digitalt mystiskt mobilsätt "skickar" den fotade taggen mobiltelefon till taggens webbadress.

Och? fortsätter du. Vad har jag för nytta av det här då?

Det undrar jag också.

aftonbladet.se menar att det bara är fantasin som begränsar vad taggsen kan användas till och hänvisar till det taggkrig som pågår i Spanien.

Vad bra - då vet jag! Taggkrig är självfallet ett exempel på något jag kommer att ha jääätttemycket nytta av.

TaggDirreN

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Åhhh cool, det måste jag naturligtvis testa. kram