söndag 28 december 2008

Migrän ger städning

Hann inte mer än stiga upp, äta en liten ynklig macka och dricka två rejäla koppar kaffe då jag fick migrän.

Jädrans!

När värsta anfallet var över, synen tillbaka och bakfyllehuvudvärken började sätta in bestämde jag mig för att städa. Dagen var ju ändå förstörd.

Egentligen är det dottern, som mot betalning, veckostädar. Veckostädning innebär damning, dammsugning, skurning av badrum och torkning av golv varannan vecka. Eftersom dottern har flytt fältet till fjällen och lämnat ett oveckostädat hem bakom sig var det bara att ta fram dammsugaren och moppen.

Jag har idag lärt mig att i veckostädning ingår inte dammsugning bakom något. Inte i någon vecka bakom någonting överhuvudtaget. Jag har idag därför fyllt en dammsugarpåse med damm som funnits bakom sängar, soffor och databord.

Men vad kan man räkna med när man anlitar svart städhjälp.

I veckostädning ingår inte heller att städa sonen rum, det får han göra själv. Det gör han inte själv. För lite drygt en vecka sedan hotade jag honom med livstids halshuggning om han inte dammade och dammsög sitt rum.

Tänkte att jag skulle vara snäll och veckostäda sonens rum också då han är borta och spelar pingis hela dagen - som en liten glad överraskning. Tänkte att det kan inte vara någon större ansträngning med tanke på att han nyligen städat sitt rum ordentligt.

Sonen blev nog inte så rädd när jag hotade honom med den där halshuggningen. Han hade nämligen inte dammat någon yta högre upp än sin egen ögonhöjd, ungefär 1,50 m över havet. Han hade inte heller dammat bakom något. Han har ganska många saker på sitt rum med yta bakom.

Kanske har han haft dottern som städlärare.

Vad vet jag. Mer än att nu sitter jag här med ett städat hem och en bakfyllehuvudvärk orsakad av migrän.

Det blir bättre imorgon - då ska jag plugga.

StädDirreN

En liten dammsugare, som på bilden, hade varit gott till kaffet.

Inga kommentarer: