torsdag 25 december 2008

"Hua för en julafton"

Stillsamt, med några intressanta och ett och annat obegripligt inslag, firades julafton.

Familjen var hembjudna till min mor och far liksom svärmor och svärfar. Glögg skulle drickas, kråset skulle smörjas och tonåringarna skulle öppna mest platta paket...eller kuvert då.
Och så blev det då äntligen mat. Massor av mat.

Svärmor satt och tittade på den oöppnade OP-flaskan, för det ska ju drickas nubbe till sillen såklart. Plötsligt säger hon, så där obegripligt och mystiskt som bara svärmor kan:

- Det här har jag aldrig druckit förut och det smakade ju faktiskt riktigt gott.

OP-flasken var fortfarande oöppnad.

Till sillen skulle det emellertid snart nog skålas. Och sjungas nubbevisa, enligt påstridiga barn. Vår kamrat P. har i alla tider sjungit nubbevisa - både till och utan själva nubben. Förmodligen är han också upphovsman till "Hua för en julafton" som jag och mina barn nu framför vid julbordet:

"Hua för en julafton
hua för en jul
ungarna sket i våffeljärnet
och klämde åt"

Barnens mormor börjar prata om Christina Schollin (?). En bekants bekants bekants avlägsna släktings bekants bekant var på samma resa som Christina Schollin och Christina Schollins man. Christina Schollin var inte alls trevlig utan rent av riktigt otrevlig.

- Ja, säger svärmor och nu är det en sådan där mystisk klurighet på gång igen.

- Det märks ju på henne, svarar svärmor när mor min just har konstaterat att Christina Schollin inte är särskilt trevlig. Och fortsätter:

- Hon som verkar så snäll.

Och så firades ännu en jul - en fridefull jul.

God fortsättning på er alla tomtenissar där ute.

JulDirreN

Bilden är tagen från mina föräldrars fönster.

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Jaaa du dirren, det är inte lätt alla gånger. Hoppas du får en fortsatt härlig jul. Kram från Sälengänget