fredag 26 december 2008

Finanskris?

Sonen och jag var nere på stan för att handla:

1) långärmade t-shirts åt sonen
2) träningsväska åt sonen
3) vantar åt sonen och åt mig

När vi kom ner på stan pustade jag ut!

Det är ingen finanskris i vår kommun. Stan var fullbelamrad med penningstarka invånare, som trots att utgiftstunga julafton nyligen passerat, handlade både rea- och ickerea varor för fullt.

Folk var som tokiga och trängdes och levde rövare - allt för att få handla. Och mitt i allt det där stod sonen och jag som bara ville ha varsinna par med vantar och en liten enkel träningsväska (sonen konstaterade att han hade gott om kortärmade t-shirts och lite tjockare tröjor, varför långärmade t-shirts enkelt kunde strykas från inköpslistan).

Vi köpte snabbt varsinna par fleecevantar, likadana svarta och båda i storlek medium vilket är som gjort för att vi blanda ihop dem med varandras förstås, samt en träningsväska åt sonen. Sedan gick vi med bestämda steg till McDonalds, för trots att shoppingturen varit kortvarig hade hungern drabbat oss hårt.

På McDonalds var det inte heller någon finanskris. Det var däremot kaos.

Därför gick vi istället till Hemköp och köpte grillad kyckling och Brännhults nypressade clementinjuice. Sen gick vi hem.

Det var det bästa på hela dagen - att få gå hem.

Nu är det en stund sedan vi åt upp den grillade kycklingen och drack upp den relativt nypressade juicen.

Kanske är det finanskris här hemma. Nästa måltid blir nämligen "alternativa rätter" som det brukar stå på sonens skolmatsedel när barnen serveras en buffe bestående av veckan rester.

De "alternativa rätter" som serveras ikväll består av risgrynsgröt, tortellini, potatisgratäng och köttbullar. Själv skulle jag vilja ha ett alternativ till de alternativa rätterna.

Alternativet skulle kunna vara att jag börjar mitt "nya liv" redan idag (ett nytt liv ska man enligt tradition börja på nyårsdagen).

Jag hoppar helt enkelt på flygvärdinnedieten som innebär att jag till middag ska äta en halv grapefrukt som sköljs ned med två glas rödvin.

Till det utbringar jag en skål för den snabbt övergående finanskrisen!

JulDirreN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bara en enkel fråga - hur kom den översta bilden till? I den familjen råder ingen finanskris.
Götilda

JulDirren sa...

He he - det är alla pengar vi sparade på att INTE gå till McDonalds