lördag 6 december 2008

Dissad Dirre kommer igen

Onsdagkväll - jag sitter vid datorn och skriver på min inlämningsuppgift.

Det ringer på dörren - det är grannen.

Han undrar om barnen vill vara med i en Luciakör nästa lördag.

De vill de inte! Han använder bästa övertalningsargumenten. De är lika envist säkra för det.

Jag går ner och meddelar att:

-Jag är gärna med! Sjunger lika bra i kör som som solist. Har körerfarenhet också. (Hum, sådär lagom sant.)

- Det får du inte, svarar otacksamma grannen.

- Varför inte det, fortsätter jag. Jag både sjunger bra och är snygg! (Hum, det sista sådär lagom sant, men försöka duger - han är runt 40 och kanske synsvag han också.)

- Du är för gammal, svarar den nu ytterst otacksamma grannen.

För gammal? Runt Lucia diskrimineras både 15-åriga killar och medelålders kvinnor - är det dags att avskaffa den här traditionen. Börjar kännas omodern.

Dottern räddar upp situationen genom att anmäla sig - inser att platserna i de här Luciakörerna både är attraktiva och få och om ett par år inte tillgängliga alls. Klok dotter, måste vara morsarvet, förresten.

Att deppa är emellertid inte ett alternativ för mig - jag kommer igen.

Till nästa år funderar jag på om jag ska dra ihop ett gäng med halvgamla tanter och helunga tonårsgrabbar till ett Luciatåg helt rätt i samtiden.

LuciaDirreN

3 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Psst tjejer, jag har något till er. Kram

http://frokenisakson.wordpress.com/2008/12/07/awards/

Anonym sa...

Har just varit och sett typ 276 lucior. Alla killar hade strut, alla var ljusa som dagen (var är våra 30 procent irakier och somalier???) ingen var över 18.Känn dig blåst! Men jag ställer gärna upp nästa år om snart-pensionärer med obefintlig sångröst har någon plats. Annars är jag mest van vid andra sorters tåg, kan hända att jag börjar ropa slagord helt omotiverat. Det är såna smällar man får ta i trendiga luciatåg.
Götilda

JämODirreN sa...

Isakson: Love you<3
Götilda: Du är självskriven i Luciatåg 2009. Tyvärr kan du inte bli Lucia för den uppgiften har Freddy, nu 16 år, tagit. Däremot kan du gärna ropa slagord helt omotiverat. Det får bli istället för den traditionella juldikten.