fredag 14 november 2008

Mitt i en organisationsteori

Första boken ut på kursen är "Organisation - att beskriva och förstå organisationer".

Och det låter väl hur trist som helst!!!

Svar nej, det är - kanske inte urkul - men faktiskt riktigt intressant.

Organisationen har betydelse - betydelse för hur och om verksamheten funkar - för mig som anställd och för att nå målen. Det är klart att det finns strukturer som stödjer måluppfyllelse bättre än andra. Det är klart att ledningen måste begripa hur organisationsstrukturer funkar för att nå måluppfyllelse.

Målet är allt? Nja, kanske inte - men en betydande faktor för den eller de som startar och driver en organisation. Och även för alla oss andra som finns i den.

Mitt första pm är också skrivet - lite finlir kvar - på söndag ska det in. Jag har beskrivit en organisation med teoretiska begrepp ur boken och värderat den organisationsmodell jag valt.

Betyg: pm:et var lätt att skriva med boken som grund och det var syftet med boken; att göra organisationsteori begripligt. Alltså får boken ett gott betyg: fyra organisationsscheman av fem möjliga. Några kapitel var aningen för abstrakta, vilket gjorde att jag tappade lite läsflyt - annars ett högre betyg.

PlugghästDirreN

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, målet är faktiskt allt. I en ny organisation, som en bryggeripub, är det inte så svårt - allt inriktas på att sälja. I en gammal, stor organisation är det betydligt knepigare. Många öppna och dolda mål kämpar om intresset. Men organisationen speglar vilka mål som egentligen eftersträvas. Det kan vara en intressant bakväg.
I alla hast innan Showboat.
Götilda