söndag 2 november 2008

Flyttplaner

Jag dukar till middag och ställer fram den nya ljuslyktan som jag fått av min snälla jobbarkompis som, mycket riktigt, tycker att jag sett hängig och utarbetad ut ett tag och att jag därför behöver uppmuntras med en present. Ett änglaspel tycker hon inte passar mig så bra - däremot detta döskallespel - och hon vet inte hur rätt hon har.

Döskallespelet snurrar runt som bäst när sonen med mat i siktet kommer infarandes i köket. Han får syn på den nya ljuslyktan, tvärstannar och utropar:

- Fett cool, en sån ska jag köpa när jag flyttar hemifrån.

?

Flyttar hemifrån! Går alltså min 13-årige son runt och redan nu planerar sin flytt hemifrån! Jag försöker skjuta upp flyttdatumet ett par år genom att desperat häva ur mig följande generösa erbjudande:

- Du kan ta med dig den där om du vill.

- Kan jag? svarar sonen och ser förvånad ut och ger mig snart en ledtråd till varför han planerar flytt redan nu.

- Va snäll du är, fortsätter han som om det är något ovanligt och konstigt.

- Va, jag vill ju också ha den med mig, hör jag 15-åringen säga som nu kommit in i rummet.

Jaha, ännu en person som detaljplanerar sin hemifrånflytt och som uppenbarligen går runt och mentalt inventerar och märker upp tänkbara föremål att ta med.

Då var det väl bara att vänta på att den tredje personen som bor med mig i detta hushåll aviserar sina flyttplaner - var är han?

Nej, några fler flyttplaner fick jag inte höra talas om denna kväll. Å andra sidan räckte de här två.

DirreN

Inga kommentarer: