lördag 22 november 2008

En plats i solen ger återblickar och kalla kårar

Annika Bengtzon, den enträgna reportern på en av landets kvällsdrakar är tillbaka igen. Denna gång för att undersöka det mystiska gasmordet på spanska solkusten. Gasmordet döljer många hemligheter och desto mer Bengtzon nystar uppdagas förgreningar till andra lukrativa affärsverksamheter som penningtvätt, knark och generationsfejder. "En plats i solen" spänner över 70 års historia - från NaziTyskland, bondlandskapet Sörmland på 50-talet, Stockholm, Malaga och Marocko i modern tid. Det gäller med andra ord att hålla reda på såväl tider som platser för att hänga med i kriminalromanens svängar. För min del resulterade det i att jag kände mig tvungen att ta itu med "Livstid" igen, efteråt. Många människor som vi stiftar bekantskap med i den tidigare boken återkommer nämligen i "I en plats i solen". Ett hett tips till dig är att du helt enkelt läser in dig på "Livstid" innan du tar itu med den spanska solkusten.

Det här är en spännande kriminalare. Jag gillar Liza Marklunds rappa språk och förmåga att snabbt sätta in mig som läsare i handlingen. Nu när jag även har uppdaterat mig med "Livstid" blir storyn ännu starkare. Alla bitar föll på plats lixom.

Betyg: fyra bländande guldstjärnor.

AnnaPanna

4 kommentarer:

DirreVirren sa...

Jag är så AVUNDSJUK! Vill också läsa "normala" böcker...sitter här mitt i ett organisationsperspektivspm. Och gissa vilken rubrik vi hittar där: Ulla-Bella fällan! Kommer på bloggen - var så säker.

Anonym sa...

Den där boken låter onekligen intressant. Är den för utlån när du är klar med dina studier?

Fd cellisen :-)Kärt barn har många namn...:-)

Anonym sa...

Ulla-Bella-videon är sååå bra. Jag satte frukostfrallan i vrångstrupen för att jag skrattade så mycket. Nu ligger den på min sida och "gonar" sig. :-)

Ulla-Bella Sekreterare sa...

Ja, Ulla-Bella min sekreterare som kan allt och lite tiillll!!!
Videon kommer tillsammans med min Ulla-Bella reflektion här på bloggen. Den som väntar på något gott...