tisdag 18 november 2008

Demokratisera mera

Staden har slagit på stora demokratiseringstrumman - nu ska medborgarna ha möjlighet att demokratisera med alla möjliga och omöjliga i en hel vecka lång enligt ett i förväg väl tilltaget program.

Själv har jag deltagit i två seminarier som intresserar mig av främst två anledningar; demokratiseringsmöjligheterna som it skapar och det faktum att två av mina arbetskamrater föreläst om detsamma.

Intresset för att demokratisera var tämligen lågt - en skara redan frälsta dök upp - vilka jag också kan namnge samt en (1) riktigt okänding.

Vad beror det då på?

Som ni vet har ju inte DirreN alla svar men en j*vla massa enstaka högskolekurser att referera till.

Statsvetenskapsstudenten våren 2008 fick sina 5 poäng (numera 7,5) genom att skriva ett fullständigt lysande pm på rubriken "Är Sveriges politiska spelregler och partisystem omodernt?" där två teorier redovisas, vilka delvis kan arbeta med varandra. Att pm:et stannade hos högskolelektorn och inte basunerades ut som ny revolutionerande demokratikunskap är underligt men sant.

Hursomhelst var det säkert nya fräscha demokratitag staden ville ta...kanske får man tänka ännu nyare och fräschare nästa gång!

DemokratiseringsDirreN

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att frågorna/ämnet måste ligga individen nära till hands, tex detaljplanefrågor :-) för att vi ska orka och ta oss tid till engagemang.

En alltid lika klok AnnaPanna ;-)

DirreVirrenigen sa...

Ja, men alltså skolfrågor - BORDE det inte ligga sanslöst många VÄLDIGT nära??? Och nu snackar vi resultat i skolan - inte färg på gardinerna eller skolgården!

Anonym sa...

Heja, heja, mera debatt!

Anonym sa...

Jag undrar också. Dagen innan pratade Slagsta föräldrastyrelse - en intresserad. I kväll är det alla partier som diskuterar skolan. Undrar om nån kommer?
Vi har haft affischer på varje skola, alla har fått programtidningen, det har stått på webben.
Slutsatsen?
Götilda