onsdag 26 november 2008

Alla dessa eviga val

AMF pension har kontakt mig brevledes.

De påstår att det verkligen är dags nu! Att tiden går fort och att det inte var länge sedan de skickade ett brev till mig om att: "ta tag i detta, på en gång, eftersom det handlar om ganska mycket pengar". Oj oj oj då!

Jag förväntas göra ett val - var ska mina tjänstepensionspengar placeras för bästa avkastningen?! De talar också om var mina pengar finns om jag inte har gjort något val tidigare - och just det var min första fråga: har jag det och i sådana fall hur vet jag det? Helt oväntat tror de själva också att de är bästa valet - nähä!

Min brevlåda är fullständigt översvämmad med valblanketter från ppm, amf, kpa, spp, eem och allt vad de nu förkortar sig till där jag förväntas göra val om pensioner, telefonbolag och varifrån min el ska komma. Det sista känns ju jädrigt väsentligt.

AMF kan vara fullständigt lugna. Jag tänker inte belasta deras svarsportokonto genom att skicka in någon valblankett - jag bryr mig inte ett smack om var mina tjänstpensionspengar placeras av två anledningar:
  • fonder, aktier och sånt intresserar mig inte alls
  • den preliminära planen är att jag går i pension om 20 år!

20 år = en evighet.

För 20 år sedan var jag 25 år. Jag hade inga planer på att skaffa barn, radhus eller fast jobb som informatör. Mina planer sträckte sig fram till nästa måltid, vilket är inom en tidsrymd på max 3-4 timmar. Idag, alltså 20 år senare, har jag två önskade och underbara tonårsbarn, ett radhus som jag amorterar och betalar en hutlös ränta på, äckligt höga studieskulder med monsterösa månadsavbetalningar samt ett kul men sådär lagom bra betalt arbete som informatör. Trots svajig planering är jag urnöjd med situationen.

Slutsatsen är alltså att jag inte har en aning om vad som kommer att hända de närmaste 20 åren och kommer knappast att ligga sömnlös över var min tjänstepension placeras. Kan inte bara någon utbildat människa ansvara för och göra kvalificerade bedömningar åt oss andra om var pensionspengarna ska placeras.

Fram för färre val!

Snart-frisk-DirreN

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Hehe, ja det är inte lätt. Kram