fredag 28 november 2008

464 av 512

Sidan 409 till 410 i boken "Nya perspektiv på organisation och ledarskap", vilken är andra boken som jag läser på min pågående organisationskurs, handlar om Karren Brady under rubriken Genus och ledarskap.

Karren Brady var 23 år när hon utsågs till vd för Birmingham City Fotball Club. Tur för Karren att hon inte var någon mespropp: hon hade en del utmaningar att ta i tur med: ett lag med både uselt spel och usel ekonomi. Inte nog med det, som 23-årig kvinna fick hon lov att bokstavligt talat tackla en och annan mansgris både i och utanför laget.

I min 512-sidiga bok, som är skriven av amerikanare vilka jag hört får betalt per sida och inte verk vilket kanske i och för sig är en myt vad vet jag, beskriver författarna hur hon ruttnar på en stöddig anfallsspelare. Efter att han meddelat henne att han gillar hennes genomskinliga blus med anledning av att han tydligt såg hennes bröst igenom den såg hon honom i ögonen och svarade: "Du kommer inte att se dem från det ställe jag tänker skicka dig till". Några dagar senare anfallsspelade han in en mindre klubb 25 mil därifrån.

Ekonomin fick hon snurr på bland annat genom att köpa och sälja sin man två gånger och på så sätt tjäna över en miljon pund - hon hade alltså gift sig med en av spelarna.

Jaha, vad vill jag säga med det här då? Inget mer egentligen än att det är för tidigt att recensera boken då jag bara är på sidan 464. Och att karriärstipset vd för ett fotbollslag både är nytt och intressant för mig - hade aldrig tänkt tanken innan.

Få se om de resterande 48 sidorna har något oväntat och spännande jobbtips att bjuda på!

PlugghästDirreN

Fotot av Karren har jag lånat från Wikipedia

Inga kommentarer: