tisdag 7 oktober 2008

Synsvag och senil

Lördagkväll på middag oss vänner med sambo och son. Sonen kräver specialmat. Det fixade vännerna lätt - de lagade en och samma rätt som alla kunde äta.

Under middagens gång sneglade de lite på sonen för att försäkra sig om att han uppskattade maten - att jag och sambon gjorde det var uppenbart som vi glufsade i oss. Värden klämde ur sig en fråga till sonen:

- Var maten ok?

Sonen var rätt upptagen med att glufsa i sig han också och grymtade lite till svar, varpå jag kände att jag var tvungen att göra en insats genom detta uttalande:

- Ja, fläskfilé, gräddsås och svamp har du ju alltid gillat och så ris förstås.

Varpå samtliga runt bordet slutar äta och istället stirrar förvånat på mig.

- Vaddå ris, säger värdinnan. Det är faktiskt pressad potatis som du har ätit, fortsätter hon och börjar skratta.

Att jag inte ser skillnad på pressad potatis och ris utan glasögon är inte ett dugg konstigt. Men smaken den borde jag ha kunnat känna igen.

Så nu är jag inte bara synsvag utan också senil.

RisDirreN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, samma misstag gjorde min bästa väninna när vi var ute och dansade på Statt i vår glada ungdom. Hon klagade på det sönderkokta riset.
Servitrisen skrattade högljutt och länge.....

Anne-Li

Fröken Isakson sa...

Hahah jaaa du dirreN vad säger man.