måndag 13 oktober 2008

Plågsam spänning som berör ända in i själen

"Tusen strålande solar" är en fristående fortsättning på "Flyga Drake" av Khaled Hosseini. Vi ska avhandla "Flyga Drake" på bokklubbsträffen i oktober så den recensionen lämnar jag med varm hand över till kompisarna i bokklubben eftersom jag semestrar när de bokklubbar. :-)

Att inte bli berörd av "Tusen strålande solar" går nog inte. Det är omöjligt att inte bli engagerad, förbannad, ledsen och bestört över hur människorna och landet Afghanistan blir utnyttjat gång på gång.

I den här boken får vi följa kvinnorna Mariam och Laila som på grund av ödet, kriget och förlusten möts. Mötet blir början på en varm och genomträngande vänskap som förstärks i och med det gemensamma liv de tvingas leva. Mariam och Laila må vara förtryckta och leva ett begränsat liv, men vilken kvinnokraft de utstrålar och när livet ställs på sin spets visar de på en beslutsamhet som imponerar och som även får positiva efterverkningar på deras kommande generationer. Det här är en bok som både förför och gör mig illamående. Det är även en bok som tvingar sig på ett handlande och ett engagemang om våra medmänniskor.

Om du bara ska läsa två böcker i år så rekommenderar jag dig att lägga tiden på "Flyga Drake" och "Tusen strålande solar". Jag lovar, du får valuta för pengarna och dessutom perspektiv på ditt och andras liv. Läs för sjutton!

Betyg: fem strålande guldstjärnor
Bild: lånad från bokus.com

AnnaPanna

1 kommentar:

Dirren sa...

Håller fullständigt med föregående talare. Själv läste jag, med tårar som forsande fram, de sista sidorna i "Flyga drake" igår kväll. Jag håller med - läs de här två böckerna.