fredag 19 september 2008

Sist men inte minst Odjuret

"Odjuret" är Roslund & Hellströms debutbok. Det är den bok av författarna som jag läser sist - efter tre andra helt fantastiskt bra böcker.

Roslund & Hellströms koncept att skildra samhällsproblem/fenomen i kriminalromanformat är genidrag. Ja, såklart behärskar de också skrivkonsten på allra högsta nivå, alla komponenter för ett riktigt bra verk finns således där.

"Odjuret" är en mardrömshistoria. Barn blir bortförda och mördas under de allra vidrigaste förhållanden. Roslund & Hellström har emellertid den goda smaken att inte dra ut på detaljerna utan berättelsen koncentreras kring jakten på mördaren och konsekvenserna av den. Och dilemman av den. Jag ska inte avslöja för mycket för er som ännu inte läst boken. Att den är läsvärd råder det inget tvivel om.

Betyg: fem riktigt läskiga mardrömmar av fem möjliga. Debutboken är inte bara först ut utan också, som jag ser det, bäst av de fyra som författarparet ännu skrivit - och det vill inte säga lite. Jag väntar nu bara på flera verk...

BokmalsDirreN

3 kommentarer:

Anonym sa...

AnnaPanna recenserar Odjuret anno oktober 2005:
"Två barn hittas döda. Fyra år senare rymmer deras mördare. Kriminalroman om värdering av liv som ställer viktiga frågor på sin spets."

Betyg: tre starka och otäcka guldstjärnor.

Citerat från AnnaPannas lilla röda. :-)

Jonas sa...

Jag har också läst alla. Riktigt bra alla fyra. Nyligen läst ut "Flickan..." Himla bra. "...Finnigans..." tog ett tag innan den lossnade, men slutade som en ruggigt bra story. Och "Odjuret" berörde verkligen. Och "Box 21" likaså.

Anonym sa...

Dirren, du har väl sett var Jonas kommer ifrån? ;-) Jag är förvånad över att du inte har lagt in hans blogg i vår bloggrunda...skriver jag för mycket nu... ;-)

AnnaPanna