lördag 20 september 2008

Nytt på bokfronten

Igår kom jag över Piratförlaget Magazin som är sprängfylld med intressanta boktitlar. Som grädde på moset fick jag bekanta mig med författarnas tankar och inspirationskällor till de nya böckerna. Har jag tur kanske de frotterar sig på bokmässan. Hur som helst är det här några böcker som jag gärna bekantar mig med:

"En plats i solen"
- Liza Marklund. Fristående fortsättning på reportern Annika Bengtzon ständiga jakt efter scoop. Denna gång är Costa del Sol i Spanien i fokus.

"Ers majestäts olycklige Kurt"
- Lena Ebervall & Per E Samuelson. Den osannolika, men sanna historien om Haijbyaffären som skakade Sverige på 50-talet där Gustav V är högst närvarande.

"Hjärtat får inga rynkor" - Mark Levengood. Återigen får vi njuta av Levengoods klokhet. I denna bok är temat hur man kan förändras även som vuxen.

"1222 över havet"
- Anne Holt. Ytterligare en bok om Hanne Wilhelmsen som i denna bok själv hamnar i ett snökaotiskt fall.

"Snömannen"
- Jo Nesbö. Den kända norska deckarförfattaren som även kan titulera sig börsmäklare och rockstjärna. I snömannen upptäcker en pojke att snögubben inte ser ut som han brukar göra. När sedan hans mamma försvinner och snögubbens hals pryds av hennes halsduk tätnar mystiken.

"Dubbla slag" - Malin Persson Giolito. Mamma och advokat = en omöjlig ekvation. När kvinnor bildar familj slås alla dörrar igen och även diskussionen om jämlikhet.

"I det fördolda" - Jan-Sverre Syvertsen. Ytterligare ett stjärnskott på Norges deckarhimmel. Dödsfall inom ambassaden som från början ser ut som en sexlek som gått snett visar sig snart vara något helt annat.

AnnaPanna

1 kommentar:

Dirren sa...

De norska författarna ska spanas in...bara de inte skriver på norska så ;) å så Marklund förstås!