söndag 21 september 2008

"Ni leker med döden"

E-post skickat till kraftfoodssverige@krafteurope.com söndag 21 september 2008 12:49 från DirreN:

"Att: Johan Karlström, Verkställande direktör samt försäljningsdirektör på Kraft food Sverige

Lördagen den 20 september köpte jag mig en Marabou Premium Lemon & Ginger chokladkaka. Som på alla era chokladkakor nuförtiden står det på baksidan, efter att kända ingredienser avhandlats, ett litet p.s om okända ingredienser = Kan innehålla spår av vete, ägg, nötter ...

Jag är ingen särskilt känslig människa utan har i alla tider med frisk aptit glufsat i mig era produkter trots relativt okänt innehåll. Jag är allergisk mot vissa nötter - exempelvis kan jag äta ganska många hasselnötter utan problem, däremot är jag allergiska mot andra nötter som paranöt och cashewnöt. Det var många år sedan jag fick en allergisk reaktion, ja till och med decennier sedan.

Nåväl, lördagen den 20 september åt jag till lunch två rader Marabou Premium Lemon & Ginger chokladkaka och sköljde ner det hela med en kopp te. Håller med där - det var inte en väl sammansatt lunch enligt kostcirkeln, men det hela hör till saken för jag åt verkligen inget annat. Det tog inte många minuter innan jag kände att det började svälla igen i halsen, så pass mycket att min röst försvann. Då tyckte min sambo att jag skulle ta allergimedicin, vilket jag gjorde. Därefter gick jag och la mig eftersom jag hade svårt att svälja och det snurrade i huvudet. Efter en halvtimme började det värsta ge sig - medicin gjorde sitt. Idag mår jag bra förutom magont, vilket förmodligen är ett resultat av att jag INTE kräktes upp chokladen utan att den måste ta sig genom kroppen på standardsätt.

Vad jag vill komma till är att ni lever farligt.

Om ni inte kan garantera innehållet i era produkter utan är osäkra på vad de innehåller och folk som jag, som inte är särskilt känsliga, gör som jag, glufsar i sig era produkter då det alltid tidigare gått bra kan det uppenbarligen gå väldigt illa. För ni vet helt enkelt inte vad chokladen innehåller - hur kan ett stort framgångsrikt företag ha det så? Hur svårt kan det vara att garantera vad som finns i en chockladbit? För mig, som med tanke på hur mycket choklad jag ätit i mina dagar faktiskt kan betraktas som chockladexpert, verkar det enkelt. När jag lagar mat eller bakar hemma vet jag exakt vad jag har i mina "verk".

Det här e-postet är bara till för att göra er uppmärksamma på ett problem som ni har - ett problem som kan bli avsevärt mycket större och ge fruktansvärda konsekvenser en dag om ni inte börjar säkra upp er produktion och era produkter.

Med vänlig hälsning ..."

DirreN

4 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Pst tjejer, jag har en utmaning till er. http://frokenisakson.wordpress.com/2008/09/22/utmaning-2/

Kram

Fröken A sa...

Otäckt! Hoppas att du inte får några bestående men! ;-) Lova publicera svaret på din väldigt välformulerade mail till chokladbolaget!

Krya på dig, Dirren!

Fröken A sa...

Otäckt! Hoppas att du inte får några bestående men! ;-) Lova publicera svaret på din väldigt välformulerade mail till chokladbolaget!

Krya på dig, Dirren!

Fröken A sa...

Otäckt! Hoppas att du inte får några bestående men! ;-) Lova publicera svaret på din väldigt välformulerade mail till chokladbolaget!

Krya på dig, Dirren!