måndag 29 september 2008

Kraft kompenserar

Flitiga bloggläsare har lagt märke till att undertecknad på senare tid stridit för konsumenternas rätt i bästa Plus-Sverker-Olofsson-anda.

Efter ett oväntat chokladintagresultat förra lördagen skrev jag ett upplysande e-postbrev till chokladjätten Kraft påföljande söndag. Med vändande snigelpost fick jag idag ett svar där chokladjätten beklagar och kompenserar med 4 checkar á 50 spänn att köpa mer choklad för (!). Nåväl, i Krafts sortiment ingår, enligt alla fina loggor på checkarna, även kaffe och Philadelphiaost, vilket är två produkter jag gärna nyttjar.

Trots denna "symboliska gest" (direktcitat från följebrevet) känner jag mig faktiskt ännu mer upprörd nu. Det är Krafts standardbortförklaring som inte håller - som inte duger. För det första upplyser de mig om att de tar allergiproblem på största allvar då de "har en utförligare märkning på våra produkter än vad myndigheterna kräver".

Och?

Om inte det räcker?!

Slutligen talar de om för mig att de märker sina produkter med "kan innehålla spår av..." i överenskommelse med de föreskrifter som finns på området (åhhåjaja) och anledningen till detta är att "det trots grundlig rengöring är omöjligt att garantera att spårmängder av en eller flera allergener inte överförs till nästa produkt som tillverkas...".

Förlåt, va sa ni: grundlig rengöring.

Efter en grundlig rengöring inom Kraftkoncernen kan det alltså finnas lite allt-möjligt-skit kvar i chokladrören...vän av ordning törs inte tänka på vad normal rengöring kan betyda.

Nåja, eftersom jag är så där ettrig som bara jag och Sverker kan vara kommer lilla Kraft att få ett uppföljningsmail.

Någon jävla ordning får det väl ändå vara!

OrdningsDirreN

2 kommentarer:

Fröken A sa...

På dem bara! Heja, hejaj!

Anonym sa...

Håll dig till dina sedvanliga bananer! Mycket bättre. Anne-Li