måndag 15 september 2008

Knäpp titel ger insikter och avsikter

"Natten innan de hängde Ruth Ellis" av Margareta Strömstedh handlar inte om det som baksidestexten på boken beskriver. Där luras nämligen läsaren att tro att denna boks fokus är en mordhistoria, som ska på något sätt, löpa parallellt med författarens egna memoarer.

Ruth Ellis ägnas två rader någonstans i mitten av boken och jag förstår, såklart, att det här ska vara någon slags komplicerad symbolik mellan en taskigt dömd kvinnas ödé och Margaretas liv.

Hursomhelst läser jag uppmärksamt boken och blir berörd. Margareta är förmodligen 40-talist och har, som hon skriver på sidan 173, känt det "svårt att veta hur man skulle leva som kvinna i denna nya värld där hem och barn och yrkesliv skulle prioriteras på samma gång i kvinnolivet utan att männen...". En bok om jämställdhet helt enkelt. Och mäns makt. Vilket självklart fick mig att förstå att jag själv lever i en generation som kommit jämställdhets- och maktfördelningsmässigt längre.

Trodde jag.

Digitala rymdvågor gav mig under veckan nya insikter. Som faktiskt inte var så nya utan som jag hade hoppats på var små inbillningar i min hjärna - ni vet en sån där inbillning som lillebrors familj tror att Karlsson på taket är för lillebror. Men precis som lillebror har jag inte inbillat mig: starka kvinnors största hinder idag är inte starka män utan svaga kvinnor.

Betyg: fyra små påsar kuckelimuckmedicin av fem möjliga. Det hade varit stora påsar istället för små om titeln hade varit bättre. Som informatör kräver jag tydliga titlar!

BokmalsDirreN

Inga kommentarer: