tisdag 16 september 2008

Bland fluortanter och puss & kram jeans

Hur var det att gå i skolan och växa upp på 70-talet? Det vet jag och det vet också Torbjörn Flygt som i boken Underdog beskriver hur det kan vara att växa upp och försöka finna sin plats i allmänhet och på 70-talet i synnerhet.

Boken är lättläst, trots gigantiskt långa meningar, alltså de är på upp til en halv sida långa emellanåt. Men ett rappt språk och en humorisktiskt ton gör att maratonmeningarna bara stärker bokens speciella karaktär...enkel, kvick och samtidigt tänkvärd.

Förmodligen är jag lika ung som Torbjörn och känner igen mig i vissa "miljöbeskrivningar". När Torbjörn beskriver hur svårt det var att ta på sig sina puss & kram jeans (vilka var högsta modet) - alltså det krävdes flera familjemedlemmars hjälp att dra upp gylfen alternativt att man tog upp en söm som man sedan sydde ihop när jeansen satt på plats: så tighta var de - gjorde att mina nostalgi-hjärnceller gjorde glädjeskutt.

Själv gjorde jag misstaget i maj 1978 att försöka planka in i Parken med ett par puss & kram jeans på. Den dragkedjan gick aldrig att laga och gud straffade mig direkt för plankningen genom att jag fick gå omkring hela kvällen och se ut som om jag varit på killkalas - måttligt roligt!

Betyg: fyra fluortandssköljningar av fem möjliga. Fem tapperhetsmedaljer till huvudpersonens mamma som trots att hon är ensamstående förälder och underbetald industriarbetare aldrig tappar humöret, ger upp hoppet eller struntar i föräldraskapet. Vilken kvinna - vilken girlpower. Hon blir dessutom sparkad från detta skitjobb som gett henne värkande axlar, men är inte bitter utan ser möjligheterna och omskolar sig och gör en rätt schysst karriär. Som förälder är hon närvarande utan att lägga sig i - där har jag en del att lära ;)

BokmalsDirreN

Inga kommentarer: