lördag 9 augusti 2008

Inte så pjåkigt Läckberg

Okey, jag erkänner med en gång. Jag är inget stort fan av Camilla Läckbergs böcker. Jag har försökt ta mig igenom "Stenhuggaren", men gav upp efter halva boken. Hennes språkstil tilltalar inte mig. Trots det har jag inte slutat fundera över varför hon fängslar så många läsare och inte mig? Därför har jag gett henne ytterligare en chans. Denna gång som bok-cd med Katarina Ewerlöf som uppläsare. Jag vet inte om det var Ewerlöfs förtjänst eller Läckbergs historia som fick mig att lyssna klart på boken. Det spelar mindre roll eftersom "Tyskungen" är en intressant bok som illustrerar händelser från krigstiden som har satt djupa spår i Erica Falks mors liv och som har bäring på nutiden.

"Tyskungen" handlar om tragiska barndomsminnen från 40-talets Fjällbacka som i sin tur resulterar i kallblodiga mord i 2000-talets västkustidyll. Falcks egna familjehemligheter vävs samman med en lokalhistorisk händelse som blottläggs i och med Falcks intresse för att ta reda på mer om sin mors förflutna.

Stundom är boken riktigt intressant och Ewerlöf är skicklig på att ge karaktärerna detaljerande och beskrivande drag.
Betyg: tre rekorderliga guldstjärnor.
AnnaPanna
Bildkälla: bokus.com

Inga kommentarer: