söndag 17 augusti 2008

En författares bekännelser

"Sommarbarn" är en fängslande berättelse om författaren Katerina Janouch barndom i Tjeckoslovakien, Danmark och Sverige. Katerina föds i Prag och har ljusa minnen från barndomsstaden fram till sovjetmakten intar Tjeckoslovakien 1968. Familjen är inte längre välkomna i landet och bestämmer sig för att flytta. Flyttlasset går först till Danmark innan de slutligen hamnar i en förort till Stockholm. Här, i det nya och kalla landet får Katerina en tuff start med inslag av utanförskap i form av mobbing och 70-talets kollektiva syn på hur invandrare ska integreras i det svenska samhället. Tragiskt. Trots den kassa starten förändras livet till det bättre och Katerina får nya vänner och positiva upplevelser av det nya lagom-landet.

Jag lyssnade på boken som Anna Parrow läste. Jag är inte så imponerad av hennes förmåga att förmedla berättelsen. Hon läser forcerat och missar de obligatoriska konstpauserna. Magandningen är minimal med andra ord. Synd. Jag tror att boken gör sig mer rättvis om du läser den. Trots min dissning av uppläsaren är det en bok jag vill rekommendera dig att läsa. Den ger perspektiv på hur det är att komma till Sverige och inte behärska vårt språk, kultur och våra osynliga koder. En bok i mångfaldens tecken helt enkelt.
Bildkälla: bokus.com

Betyg: tre självklara guldstjärnor
AnnaPanna

1 kommentar:

Dirren sa...

Ja, boken får det bli. Efter Bäckström förstås - han är alltid prioriterad.