måndag 7 juli 2008

Lik i garderoben

Karin Alvtegen har skrivit fem romaner, vilka samtliga börjar på bokstaven s. Jag har nu läst dem alla.

Den senaste, Skugga, är en psykologisk thriller som handlar om en familj med ett flertal så kallade "lik i garderoben". Historien är spännande och lite invecklad, men inte så invecklad att läsaren inte hänger med eller kan börja ana vad som är på gång.

Rutinerad thrillerförfattare som Alvtegen är lämnar hon alltid en rejäl cliffhanger i slutet av varje kapitel, vilket gör att jag som läsare bara måste läsa vidare. Storyn har alltså bra tempo, men ibland tycker jag språket blir lite högtravande. Passiva och ofullständiga satser stör mitt informatörshjärta...

Nåväl, boken är mycket bra och läsvärd. Jag ger den fyra garderobslik av fem möjliga. För övrigt kan jag rekommendera även de andra böckerna: Skuld, Saknad, Svek och Skam.

BokDirreN

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah, jag kanske ska testa Alvtegen i sommar. Jag har inte läst någon av hennes böcker.

AnnaPanna