fredag 18 juli 2008

Kvinnoöden som berör x 3

Tro´t eller ej, men nu har jag läst ytterligare en bok utan att spana in sista sidorna först. Jodå, det är riktigt sant, även om det känns ovant.
Nåväl, boken som fängslade mig från första till sista sidan är "Mias systrar" av Maria Eriksson & Kerstin Weigl. Det är en fristående fortsättning på böckerna "Gömda", "Asyl" och "Mias hemlighet". (För att få ut maximalt av läsupplevelsen rekommenderar jag dig att läsa de andra tre böckerna först.)

"Mias systrar" handlar om tre kvinnor i Sverige som av olika anledningar måste fly från sitt hem, vänner och familj för att överleva. Det handlar om fysisk och psykisk misshandel på olika sätt som både sätter ärr i själen och på kroppen. Kvinnorna finns runt om oss, och många gånger är det inte lätt att identifiera vem av oss som blir utsatt och varför. Hur som helst är det här en bok som berör mig på djupet, den gör mig ledsen, förbannad och handlingskraftig. Ja, nu ska banne mig även jag bidra på något sätt till Moa eller liknande. Läs boken för sjutton!

Betyg: fem guldstjärnor
AnnaPanna

PS. Vecka 33 släpps boken, "Emma" som handlar om Mias dotter. Bild: bokus.com som även informerar om nästa bok i serien.

1 kommentar:

ArgDirren sa...

Fy f*n för kvinnomisshandel! Trots det elände boken skildrar ska jag läsa den - eländet behöver komma upp till ytan för att kunna UTROTAS!