fredag 11 juli 2008

Girlpower i feelgood-roman

På resan ner till Göteborg var jag tvungen att ha något att läsa, så jag fiskade upp "Lyckans hjul" av Kajsa Ingemarsson från Pressbyrån på tågstationen. Visserligen kände jag mig lite tveksam - på framsidan stod texten "Välskriven och underhållande feelgood-roman..." citerat från tidningen amelia.

Vad är det, feelgood-roman alltså? Är det samma som chicklit? Jag orkar inte läsa om några som mest har problem över vilken väska eller märkeströja de ska inshoppa härnäst. Men Kajsa Ingemansson klingade bekant, visst hade jag väl läst flera av hennes berättelser tidigare?!

Lyckans hjul visade sig vara ett bra val. Den handlar om, enligt baksidestexten, tre ganska vanliga kvinnor i en liten ort i mellansverige. De tre ganska vanliga kvinnorna bor grannar med varandra och får en ny granne som påverkar deras liv på ett avgörande sätt.

Boken är verkligen välskriven och lättläst. Ett tag börjar jag misstänka, räkna ut, hur det skulle gå och kände en besvikelse redan innan jag visse om det var så - ni vet det där feelgood - typ då får A jobb tack vare att A kan ta hand om Bs barn så att B kan ta det superbraiga jobbet hon vill ha vilket B annars inte kan för Bs man kan/vill inte ta föräldraledighet... Men oj vad jag bedrog mig, inga förutfattade slut här inte vilket är ett stort plus.

Boken får fyra Powerpuff-pinglor av fem möjliga. Det är inga mesiga feelgood-brudar man kan läsa om här inte utan riktiga tjejer med Girlpower.

BokDirreN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tips: läs "Små citroner gula" av samma författare.
AP

BokDirren sa...

Ja, jag har läst både den och Den ryske vännen - båda kan rekommenderas.