söndag 22 juni 2008

En riktig midsommar

Till och från sedan i mitten av 80-talet har jag firat midsommar ute på min kamrats sommarställe.

En riktig midsommarafton för mig innebär en kall mysig liten sommarstuga, ett funderande fram och tillbaka "kan vi äta ute eller kommer det att regna", några timmar vid festplatsen där jag själv får hålla ordning vid pilkastningen eller chockladhjulet (varför får jag inte stå vid chockladhjulet längre...hum), kanske en liten sväng om på dansbanan och så vidare.


En regnskur gjorde att funderande kring var vi skulle äta kom igång även i år. Det innebar att vi fick äta min hemmagjorda så kallade tårta inne, men regnet tog så småningom slut och själva midsommarmaten kunde avnjutas ute i strålande solsken.

Tips till dig som ska göra midsommartårta med maräng - förbered aldrig - det gjorde jag varför det hela blev mer en sorbetröra. Men den var i varje fall god.

I år fick jag sköta pilkastningen, vilket gick jättebra efter att jag tagit bort de små plastskydden från pilarna. De första pilkastarna undrade väldigt varför pilarna inte fastnade på tavlan...

Efter allt arbetande på festplatsen softade vi nere vid stugan. Plötsligt hördes ett "Nej, men är det inte Mongo Maräng" ur buskarna och AnnaPanna med följe tittade fram.

I år har jag alltså firat en riktig midsommar med regn, sol, god mat och trevligt sällskap. Tack världens bästa A för en trevlig helg på världens bästa midsommarställe!

MidsommarDirreN

Fotot visar en midsommartårta från http://www.fotoakuten.se/ såsom den bör se ut. Min var nästan helt platt och flöt omkring lite grann...

4 kommentarer:

Annapanna sa...

Det låter som det gick vilt till i buskarna. ;-)
Det var ju bara Snurre Sprätt med harem som kom förbi för att kolla att du skötte dig, och det visar ju notisen att du inte gjrde. ;-)

Dirren sa...

Que - jag sköter mig ALLTID - värre är det med SJ :(

Anonym sa...

Jag trodde du var en fena på att göra midsommartårta med maräng. Det kanske är dags att ge dig ett nytt smeknamn...

Messias

Dirren sa...

Ja, kanske det Messias - varför inte Einstein...