torsdag 5 juni 2008

Det snurrar i mitt huvud


Statsvetartenta!

Nu är den här - med en riktigt rolig uppgift. Vi ska själva välja ett ämne och frågeställning - inom ramen för kursen såklart - och analysera och dra slutsater i ett pm. När jag fick uppgiften dök det som vanligt upp massor av olika idéer.

Jag sansade mig dock, flexade ut till lunch, handlade massor av mat (nödvändigt vid studier, tentor och alla andra aktiviteter också förresten) och gick hem. Jag åt och la sedan fram alla böcker och anteckningar på vardagsrumsbordet. Började göra en skiss och sedan började det snurra - det finns ju hur mycket som helst att ta upp - i vilken ände ska jag börja?

Sonen med kompis kom hem strax efter tre. De klev in i vardagsrummet och frågade försynt, med växlande blickar på mig och bordet, vad jag gjorde.

"Jag pluggar" pep jag. De såg förvånade ut och jag förstod varför.

"Alltså - jag blev helt matt när jag såg allt det här på bordet" fortsatte jag och tittade på bordet "...så jag ramlade ihop och nu ligger jag här på soffan helt trött". De skakade på huvudet och gick ut i köket och tog sig varsin skål med coco-puffar för det verkade mer vettigt än att titta på en tant med ovanlig och helt galen studieteknik.

Jag tog mig i varje fall ur soffan och upp en trappa till datorn. Datorn gör livet så mycket enklare - nu kunde jag börja strukturera på riktigt. Och här har jag suttit sedan dess och nu snurrar det igen...men nu har jag i varje fall en bra, riktigt bra början till ett helt fantastiskt lysande statsvetar-pm.

...fortsättning följer...

StatsvetarDirreN

Inga kommentarer: