onsdag 7 maj 2008

Snart är alla bestiken i lådan

Hur hänger det ihop? Vart är vi på väg? Det var två frågor jag ställde mig efter att ha läst första boken på kursen. Bok nummer två lyste upp i den mörka tunneln - för all del - det borde den ha gjort med tanke på titeln = Moderna kommuner. Efter att ha läst bok nummer tre: Partier och organisationer, skriven av Mats Bäck och Tommy Möller, känns det som att bitarna håller på att falla på plats. Det kan jag delvis tacka den sistnämnda boken för.

Den är nämligen till störta del skriven på begriplig svenska. Visst - författarna har inte kunnat hålla sig från att slänga in ett och annat litet hegemoni, men min SAOL har inte alls jobbat särskilt hårt denna bokgång. Jag har faktiskt till och med skrattat högt när jag läst boken (javisst, jag vet att jag är lättroad). Sammanhanget var Skånepartiet som beskrivs kombinera starka populistiska och invandrarfientliga drag med krav på ett självständigt Skåne. Följt av kommentaren:

"Någon specifik minoritetsgrupp vänder sig dock inte partiet till, såvida man inte betraktar skåningar som en sådan."

Kul, eller hur Fröken A!

Nåväl, förutom att boken är välskriven är den också intressant. Den enda fläcken på boksolen är ett kapitel i mitten där Mats och Tommy väljer att under rubriken "Förenings-Sverige - en översikt" rabbla upp så många organisationer de kan komma på, vilket är måååånga. För att inte falla i koma av urtråkning väljer jag att läsa de två första raderna under varje underrubrik. Den metoden var bra och kan för övrigt rekommenderas vid uttråkande läsning i allmänhet.

Betyg: 3,5 röster av fem möjliga. Boken hade lätt kunnat ta fyra röster med hjälp av lite styling. Snyggare layout och några PhotoShoppade bilder är ett strategiskt tips till boken för att vinna fler röster.


BokmalsDirreN

2 kommentarer:

Fröken A sa...

Nja, någon minoritetsgrupp är ju inte skåningarna - ivart fall inte i Skåne - och det är ju det enda som räknas :-)

DirreVirren sa...

He he - där fick man svar på tal.
Hoppas vi träffas snart, nyfiken att träffa Saga.