tisdag 8 april 2008

Veckans fackterm

Plutokrati!

Visst låter det gulligt. Det första jag tänkte på, igår under föreläsningen när läraren sa ordet , var såklart Disney Pluto. Det är väl den Pluto jag stött på oftast =)

Den andra Pluto jag tänkte på var planeten. Långt ut i solsystemet kom den naturligtvis tvåa på associationslistan.

Också på något sätt gulligt - och stämmer bra: Pluto med krater = Plutokrati.

Fullt lika gulligt är inte innebörden av Plutokrati:

"Plutokrati, är ett statskick där de rika styr. Namngett efter den romerska guden Pluto, som både var dödsrikets och rikedomens gud (pga alla rikedomar som finns under jorden).
/.../ den absoluta makten i enlighet med den plutokratiska principen är att den som betalar får mest att säga till om."


PlugghästDirreN

P.S Vi har haft typ Plutokrati i Sverige. En gång i tiden hade vi nämligen två kammarriksdag. Och till första kammaren fick bara de rösta som hade gott om kosing. Jag tror att det så kallade inkomststrecket (alltså krav på en viss inkomst för att ha rösträtt) avskaffades 1919 - och det känns ju som inte så länge sedan. Tvåkammarriksdagen avskaffades i varje fall 1971. Då vet ni!

Bilden på första Pluto kommer från http://www.disney.se/. Bilden på andra Pluto kommer från depts.washington.edu

2 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Tycker Plutokrati lät mysigare när man inte visste vad det var. Pluggis där!

Anonym sa...

Det där med plutokrati missade jag helt å hållet. Det kanske blev utkonkurrerat av tankarna på fikarasten som dröjde... :-)

AnnaPanna