söndag 6 april 2008

Skriv begripligt

Vill en författare till en lärobok att läsaren ska förstå vad författaren förmedlar? På riktigt? Ja, då är det läge att skriva begripligt.

Inom många områden finns ett fackspråk och jag är helt på det klara med att jag som student ska lära mig det. Det lär jag mig enklast om jag får fackorden förklarade för mig. Så är det. Finns det någon som helst anledning att använda svåra ord runt omkring facktermerna? NEJ, hävdar jag bestämt. Jag tycker till och med att det är respektlöst av författaren att tvinga köparen av boken att läsa svårare ord än vad nöden kräver.

Svensk författningspolitik är inte en bok man tar sig igenom på ett kilevipp. En av anledningarna är just ovan. Exempel på onödiga och obegripliga ord som används kommer här tillsammans med en förklaring tagen ur Svenska akademins ordlista:
  • Ratificiera - bekräfta, godkänna
  • Förläna - skänka, tilldela
  • Inkorporeras - införlivas
  • Inhibieras - inställa
  • Framgent - för framtiden
Här får ni några byråkratiska också (som jag satt rubriken Töntiga över i mina anteckningar):

  • Tillerkännas
  • Härvidlag
  • Anfördes
Så kom igen alla läroboksförfattare - skriv begripligt - OM NI KAN!

Sur PlugghästDirre

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittade några fler "godbitar":

proceduriella
komparativ utblick
proportionalitetsmetoden

Studiekamraten

Fröken A sa...

Å, vilka härliga ord! Mina hjärnceller har inte helt lagt av - känner igen detta byråkrat/akademiska språk! Halleluja!