lördag 26 april 2008

Politik och herravälde

Det svenska partisystemet och ideologier är vad jag funderar över numera.

Precis som Lena Sundström har jag svårt att se några ideologiska skillnader mellan de svenska partierna - för att delvis citera en känd moderat kan man nog kalla hela alltihopa en "röd-grön-blå" röra (det blåa är alltså mitt eget tillägg). Och det är väl ok - politik precis som allt annat utvecklas och förändras.

I boken Partier och organisationer kan jag läsa att socialdemokratins dominans i Sverige varit så påfallande att man kan tala om en hegemoni. Duktig som jag är har jag slagit upp ordet hegemoni i SAOL och vet nu att det betyder herravälde. Det känns ju lite läskigt, herravälde alltså.

"De andra partierna har kretsat som planeter kring den socialdemokratiska solen".

Ur Partier och organisation

Att det socialdemokratiska partiet har förändrats bekräftas också av boken - de har gått mot en socialliberal profil och de ställer sig mer bakom borgerliga värderingar. Men det menar en annan röst i min bok beror på borgarklassens härskarstrategi som gjort att sossarna anslutit sig till borgarklassens grundläggande världsbild. Så de andra partierna har kretsat kring sossarna som egentligen styrts av borgliga maktägande grupper - det hela är inte enkelt!

Att sossarna de senaste åren styrt landet med en borglig politik bekräftas även av Bert Karlsson i programmet Berg flyttar in. I det allmänna snicksnacket om ny demokrati säger plötsligt Bert något som att det är skickligt av Göran Persson att styra Sverige borgligt utan att någon märker det. Fast där har han fel - Lena Sundström märkte det i allra högsta grad ;)

Man kan säga vad man vill om statsvetenskap men det är riktigt intressant - inte sant!

PlugghästDirreN mitt i solen

Inga kommentarer: