torsdag 3 april 2008

Grundlagsändringar och gardiner

Visst ni att 46% av paragraferna i vår grundlag har ändrats under perioden 1975-2003?! Det definieras i boken som "täta ändringar" - det är alltså mycket. Efter att ha läst kapitel 14 "Grundlagsändringar" (det är läsordningen enligt planeringen) så lämnar jag här en möjlig förklaring till att svenskar tappat intresset för politik:
  • "En grundlag som hela tiden ändras ger upphov till misstankar. Har detta land egentligen en konstitution som är värd namnet?"
    Kan vara en förklaring - MEN hur många vet att grundlagarna ändras hela tiden? Inte jag! Förrän nu förstås.
  • "EU-medlemskapet har medfört att det idag finns en spänning mellan å ena sidan idén om majoritetsstyrelse genom riksdagen och å andra sidan makdelning mellan EU och medlemsstaterna."
    Jodå - den förklaringen känner vi igen - ingen idé att vi bestämmer något i Sverige för EU är överordnat.
  • "Partierna strävar efter att med konstitutionell politik åstadskomma bästa möjliga maktpositioner för det egna partiet eller åtminstone att motverka sådana för motståndaren. "
    Ja, även det känner vi vanliga svenskar igen. Tjafs och trams mellan partipolitiska motståndare - känslan av att de vill mosa varandra mest hela tiden.
Slutligen ännu ett intressant citat från grundlagsändringskapitlet "Sverige har beskrivits som ett konstitutionellt underutvecklat land".

Gardiner
På lunchen idag lyckades jag tränga bort en massa författningspolitiska begrepp och ta i tur med gardinbeställningen för köket. I fredags gick jag runt i en nyöppnad affär - där de även syr upp gardiner vilket de ska få göra åt mig - och spanade tyg. Helvitt var tanken men Fröken Isaksons kamrat och namne pekade på ett tyg, vilket legat och tryckt i säkert förvar i djupare delar av hjärnbalken under hela helgen och dykt upp som ett fragment på min näthinna när det annars där varit tomt.

Väl i affären idag igen såg jag att tyget passar klockrent - det kommer att bli ursnyggt med svart-, vit- och grönrandig kappa till chiliköket. Bildbevis kommer, men först i slutet av nästa vecka.

PlugghästDirreN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Med tanke på din energi och läslusta kommer jag luta mig lugnt tillbaka när det vankas seminarium och gott fika i ert nya kök. :-)

AnnaPanna

PlugghästDirren sa...

Ja, ibland undrar jag om det står riktigt rätt till - i mitt eget huvud alltså. Fast det undrar ju inte du över - du vet ju hur det är =)