onsdag 2 april 2008

Författningspolitikens begrepp och studietekniktips

Stavros, den helt underbara matteläraren i svt:s dokumentär "Klass 9A" gav i gårdagens avsnitt ett studietekniktips: "Räkna 10 tal om dagen i sju dagar istället för 70 tal på en dag".

Super, tänkte jag. Precis vad jag behöver - lite uppfräschning av studieteknik då det var fyra år sedan jag satt på skolbänken.

Sagt och gjort - jag delade upp de fem kapitel jag ska läsa i Svensk författningspolitik till nästa föreläsning på fem dagar och började igår med kapitel 1 = Makten över politikens spelregler.

Statsvetenskapsrecept:

Författningspolitikens begrepp

Tag lika delar:
  • Författning, konstitution och grundlag
  • Författningspolitik
  • Demokrati
  • Rättstat
  • Konstitutionell demokrati
  • Makt
  • Maktdelning och
  • Legitimitet
Blandas väl med med treenighet, spänningar och kompetensregler. Seså, nu är du redo att gå vidare i denna djungel.

Jag kan inte på något sätt påstå att jag fattar hur ovan har med varandra och göra eller när. Med 140 poängs studier bakom mig lutar jag mig däremot tryggt tillbaka och litar på det gamla hederliga tricket: slappna av och låt kunskapen komma smygandes till de små hjärncellerna. Saker och ting faller på plats om man bara väntar ut det. Nu har jag också Igor, ännu en fantastisk lärare i Klass 9A, att relatera till. Med struktur (lite studier varje dag), ett positivt tankesätt (det löser sig) och en målmedvetenhet (jag klarar det) kan man åstadkomma precis vad som helst.

Sist i kapitlet blev det hela emellertid mer konkret och jag gjorde en "aha-upplevelse" och en "det-är-bra-att-veta-upptäckt".

Aha = alla dessa demokratienheter och center och vad det nu heter
Författarna menar att svensk demokrati ger en blandad bild. Ett internationellt perspektiv visar på betydelse av offentlighetsprincipen, ett jämförelsevis högt valdeltagande och den relativt starka kvinnorepresenatationen på politiska poster. Det är bra. Det som är mindre bra, och som jag känner igen, är brister i den offentliga debatten och medborgarnas delaktighet i politiken. Då undrar vän av ordning, alltså jag, varför är det så? Varför intresserar vi oss så lite?

Bra att veta
Slutligen var det för mig en nyhet att vi har en grundlagsutredning på gång i Sverige - läs Annapannas senaste inlägg. Shit - sån´t borde man väl ändå veta?!

PlugghästDirreN

Visst är väl lärarna i Klass 9A suveräna. Det är som att titta på Let´s Dance - man tycker den som varit i rutan sist är bäst. Lyllos de elever som får så bra undervisning av så engagerade och positiva lärare.

1 kommentar:

Fröken A sa...

Håller med. De är outstanding. Tänk att få ha sådana inspirerande och engagerade lärare. En inspirationskälla för alla som tittar.

Studierna kommer du att fixa galant med det upplägget!