lördag 5 april 2008

En reflekterande artikel om böcker

För att inte trötta ut bloggläsarna helt och hållet vill jag återknyta till bloggens tema, läsvärda böcker. :-) Dagens DN innehåller en reflekterande artikel om vad bokläsandet bidrar/icke bidrar till. Olika synsätt ställs mot varandra i och med larmrapporterna om att unga människor överger böckernas förtrollade värld.

Det här med kvasi-litteratur har jag aldrig förstått mig på. Däremot ger läsningen ökad kunskap och förmåga att självständigt reflektera över händelser i samhället och livet och det är just det som intresserar och engagerar mig som bokläsare.


En bok som ger gott om utrymme för reflektion är "Som stilla vatten" - Jennifer Lauck. Boken är en fortsättning på Laucks tidigare bok, "Blackbird" som tar avstamp i författarens tidiga barndom. Som stilla vatten tar vid när Lauck som 12-åring och mer eller mindre hemlös blir flyttad mellan sina olika släktingar runt om i USA. Trots den kärlekslösa uppväxt hon får erfara lyckas hon skaffa sig ett bra och framgångsrikt liv som dock kantas av en tomhet som blir väldigt påtaglig när hennes bror, som hon för övrigt skiljs från vid 12-års ålder, dör. Broderns död väcker åter liv i de olösta frågorna. Sorgen över hans död resulterar i att Lauck börjar söka svaren på ett personligt och känslomässigt tillvägagångssätt. Det här är en bok som berör och som, trots all tragedi ger styrka och insikter som ger mig som läsare nya perspektiv på hur till synes hopplösa situationer kan vändas till insikter och erfarenheter.

Betyg: fyra guldstjärnor.
Bilden är lånad från Bokkanalen (kanalen.org)
Krisbloggaren AnnaPanna

1 kommentar:

Dirren sa...

Jag gillar artikel och rubriken: "Läs - men glöm de fina skälen". Själv ogillar jag verkligen rangordningen av vad som är fint och inte-fint och inställningen att kunskapens källa enväldigt skulle komma ur böcker. Det är bara att sätta sig brevid vilken surfande 12-åring som helst och lyssna till när han/hon snackar med australienare på CS eller skapar filmer i Moviemaker.

Ett litet inlägg med inslag av "översittar-litteratur" kommer snart från undertecknad.