tisdag 22 april 2008

Den kommunala demokratin blir vad vi medborgare gör den till

Så avslutas boken Moderna kommuner skriven av Stig Montin. Läst av DirreN. Och Annapanna.

Boken försöker ge en bild av det kommunala förändringsarbetet. Den fyller två funktioner. Den ger en översikt över olika försök till kommunal förnyelse under de senaste tjugo åren. Den problematiserar också olika fenomen i förnyelseprocessen.

Boken tar bland annat upp kommunernas (politikens) problem med att engagera medborgarna i den politiska processen.

Jag tror att en anledning till ointresset är samtidens fokus på individen. Kollektiva solidariska lösningar står tillbaka för mer individorienterade. Kommunen har en servicedemokratisk inriktningen mot medborgaren som konsument istället för som politiska medborgare. Samtidigt handlar politik om att kompromissa. Demokrati, som vi ju alla vill ha (eller?) innebär inte att var och en kan få exakt som den vill. Och då kanske vi inte vill vara med längre för fokus idag är ju just på mina behov.

Men vad vet jag...vad vet jag...

Vad jag vet är att Moderna kommuner är en ganska bra bok. Nu har jag inte så fasligt mycket statsvetenskapslitteratur att jämföra med. Moderna kommuner är välskriven - något lite högtravande nu och då men fullt läsbar. Något som är lite irriterande är de ständiga upprepningarna om vad boken tidigare har tagit upp och vad den ska ta upp, men det kan jag leva med.

Betyg: Moderna kommuner får tre kommunvapen av fem möjliga.

PlugghästDirreN

1 kommentar:

SBTVD sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the SBTVD, I hope you enjoy. The address is http://sbtvd.blogspot.com. A hug.