söndag 13 april 2008

Burgare för både amatör- och mästerkockar

Även om jag inte är någon gourmetkock kan jag ibland överraska både mig själv och övriga i hushållet. Sagt och gjort, i fredags var det dags igen. Dags att bjuda på medelhavsinspirerad burgare.
Jag googlade in på arla.se som har ett busenkelt och smarrigt recept på lammfärsburgare som jag kompletterade med lite mer sting - vitlök och kapris.

Å här är receptet:

400 g lamm- eller nötfärs
3/4 tsk salt
1 tsk rosmarinsmör eller rosmarin som krydda (min notering)
&rapsolja oliv
Till servering:
4 pitabröd
250 g Keso cottage cheese, fetaoliv
grönsallad
2 tomater
1 rödlök
Gör så här: blanda färsen med salt och rosmarin. Forma färsen till 4 tunna hamburgare. Stek dem i smör-&rapsolja i en stekpannan ca 1 min på varje sida. Servera burgarna i varma pitabröd med cottage cheese, strimlad sallad, skivad tomat och rödlök.

Resultatet blev riktigt gott och kommer garanterat bli en favorit i repris hemma hos oss. Dirren, du som ska förlusta dig på Samos i höst borde värma upp med det här receptet. :-)
Bild och recept: arla.se
AnnaPanna

Inga kommentarer: